Top-5 online trends in 2012

Top-5 online trends in 2012
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Media

Van f-commerce tot responsive webdesign. De ontwikkelingen binnen de internetbranche gaan snel. 2012 zal daarin geen uitzondering vormen. Maar wat kunnen we de komende maanden precies verwachten? Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) vroeg haar leden welke trends zij dit jaar verwachten en zette de belangrijkste vijf op een rijtje.

Strategische inzet van social media
“Over social wordt al lange tijd veel gepraat, maar dit jaar zet de trend stevig door. Iedereen krijgt er in 2012 mee te maken, of je nu adviesbureau bent of elektriciteitsboer”, aldus PIBN-voorzitter Paul Manuel van Tam Tam. Bedrijven voelen de noodzaak iets te doen met social media, maar de vraag is hoe en wat. “Vandaar dat er functies ontstaan die er een jaar geleden nog niet waren, zoals de community manager. Social is een totaal nieuw vakgebied, dat online op allerlei manieren raakt”, legt Marc-Paul Brandt van eFocus uit. Er liggen voor iedereen nog volop kansen. “Maar de focus moet dan wel komen te liggen op een goede strategische inzet van social media. Timing van de boodschap wordt daarbij steeds belangrijker”, vult PIBN-directeur Jonas Nouwen aan.

Van m-commerce tot tv-commerce
“De (vermeende) crisis is koren op de molen van booming e-commerce. Het internetkanaal is dé kans voor ondernemers om kosten te besparen en de consument te bedienen, ter vervanging van het fysieke kanaal”, stelt Gert Hans Berghuis van Fabrique. “Bovendien gaan we in 2012 verder op zoek naar mogelijkheden in m-commerce, t-commerce (tablet), f-commerce (facebook), tv-commerce en zo meer.” “Maar,” zegt Gerard Russchen van a&m impact, “echt rendement met een webshop bereik je niet alleen.”

De juiste content op het juiste device
“Door de niet te stoppen stroom aan nieuwe smartphones en tablets met elke hun eigen besturingssoftware, wordt het steeds moeilijker en onoverzichtelijker om met potentiële klanten te communiceren. De oplossing? Een volwaardig en volwassen web content management systeem waarmee publicaties automatisch omgezet worden naar de vorm, de social media en het mobiele platform van je doelgroepen”, stelt Ate van der Meer van Snakeware. Op de juiste plaats, tijd en device de juiste content, service en aanbod, noemt Paul Hinze van LECTRIC het. Maar naast de toenemende integratie van devices, zien we ook vervagende grenzen. Jan Benedictus van Liones: “De smartphone wordt niet meer alleen on-the-go gebruikt, maar ook gewoon thuis op de bank. Natuurlijk wil je daarop ook Funda kunnen bekijken. En wie een document heeft opgeslagen op de pc, accepteert niet meer dat dit niet ook direct inzichtelijk is op de smartphone of tablet.” “Eenduidige experience over de kanalen heen is van groot belang”, zegt Adjan Kodde van Mirabeau. “Zowel op technisch als organisatorisch gebied moeten daarvoor slagen gemaakt worden. De gebruiker maakt horizontaal gebruik van de kanalen terwijl het binnen bedrijven nog steeds verticaal georganiseerd is. Er moet één databron, één platform en een centrale regie vanuit de opdrachtgever komen.”

Buienradar op tv
“Mobiel rukt snel op. Klanten hebben steeds meer visie op de inzet van het mobiele kanaal. Ook zijn de kennis en tools voor het ontwikkelen van mobile apps zijn steeds meer voorhanden. Waar voorheen een paar niche-spelers de mobile markt beheersten, wordt deze overgenomen door nieuwe, kleine specialistische bureaus en door bestaande full-service bureaus”, aldus Gert Hans Berghuis. De groei van apps zet in 2012 onverminderd door. “Ook tablets en tv zullen dit jaar bijdragen aan de acceptatie van apps. Denk bijvoorbeeld aan de Buienradar-app op een interactieve televisie”, legt Marc-Paul Brandt uit. En dat internettelevisie nu echt doorbreekt, is volgens Paul Manuel onvermijdelijk: “De Olympische Spelen zullen daar dit jaar de drager van zijn.”

Responsive of adaptive design
“Responsive design is een absolute trend in 2012″, aldus Marcel Houtman van LBi. Het ontwerpen van dynamische pagina’s die met de resolutie mee veranderen, biedt vele voordelen. Paul Hinze: “In beperkte vorm bestond responsive design 10 jaar geleden ook al, maar toen als gevolg van schermresoluties op de pc. Nu zal HTML5 massa krijgen en vaker apps vervangen.” Adjan Kodde is het daarmee eens: “De komst van HTML5 betekent het einde van de native apps die elk hun eigen onderhoud vergen. De gebruiker zal een uniformere user experience krijgen en grotere vrijheden om te kiezen welk device hem op welk moment het beste uitkomt.” “De technische en ontwerpdiscipline vloeien steeds meer samen. Wij geloven in programmeurs met inzicht en begrip van user interface design en ontwerpers met verstand van HTML. Die rol noemen we ‘Interaction Engineer’”, legt Stef Brooijmans van Q42 uit. Seb van Deursen van Zicht vat het als volgt samen: “De interface vindt zich in 2012 opnieuw uit.”

Ook hot in 2012
Naast deze Top-5 trends noemden de leden van PIBN voor 2012 ook nog een aantal andere belangrijke ontwikkelingen. Jann de Waal van Info.nl: “Gamification was hot in 2011 en wordt hotter in 2012. Als standaardinstrument van elke campagnecreatief, maar ook de serieuze inzet van gameprincipes zullen voet aan de grond krijgen. Naast de social media managers zullen dit jaar ook de eerste gamification managers in grote organisaties een feit zijn.” Ook ‘the internet of things’ kwam regelmatig voorbij als trend in 2012. Gert Hans Berghuis: “Thermostaten die je op afstand kunt bedienen met je iPhone, deelauto’s die vertellen waar ze in de stad geparkeerd staan, verbruiksmeters die de meterstanden zelf doorgeven aan de energiemaatschappijen. Nieuwe interacties die het leven eenvoudiger maken, mits ze goed ontworpen zijn.” Daarnaast wordt privacy steeds belangrijker. Jan Benedictus: “Dacht men vroeger: ‘Het maakt mij niet uit wat er allemaal over mij zichtbaar is’, nu is de tegenbeweging afscherming. Er zullen steeds meer eisen gesteld worden en de Nederlandse wetgeving wordt strenger, zoals al het geval is in Duitsland.”

Langdurige relaties
Allen trends die de online industrie in 2012 zullen beheersen. “Maar ‘langdurige relaties’ zijn dit jaar misschien nog wel de belangrijkste trend”, concludeert Paul Manuel. “De verbintenis met de klant wordt steeds sterker en je zult als internetbureau het volledige online kanaal moeten regisseren.”

Over deze trends
Elk jaar vraagt PIBN aan haar leden welke belangrijke ontwikkelingen zij verwachten voor het komende jaar. De bovengenoemde trends zijn de belangrijkste ontwikkelingen volgens: a&m impact, eFocus, FABRIQUE, INFO.NL, LBi, Lectric groep, Liones, Mirabeau, Q42, Snakeware, Tam Tam, W3S, Websites Nederland & Zicht online. Naast deze trends zijn ook de volgende onderwerpen genoemd als belangrijke ontwikkelingen voor 2012: continue conversie optimalisatie, content marketing, mobiel betalen, belang van sterke merken online, groei digitalisering educatieve markt, second screens, big data, technologie op de huid, acceptatie cloud diensten, web to print, location based services en de terugkeer van de portal.