TomTom biedt ruimte aan Rockstart

TomTom biedt ruimte aan Rockstart
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Social Media

Rockstart Accelerator, de startup incubator die vrijdag zijn vuurdoop beleeft, gaat samen werken met buurman TomTom. De 10 startups van Rockstart gaan zich er zes maanden lang vestigen. TomTom-bestuurder Alain De Taeye, ex-oprichter van Tele Atlas, wordt mentor van het programma.

"We hebben ook gekeken naar vestiging in een garage in Amsterdam-Noord, maar voor ons was dit de beste plek om startups verder te helpen", reageert Don Ritzen, medeoprichter en CEO van Rockstart Accelerator. "TomTom is natuurlijk een van de grootste Nederlandse succesverhalen en wij willen de next-generation ondernemers creëren. Een ideale combinatie."

Navigatiespecialist TomTom kan het nieuwe ondernemerselan goed gebruiken. Het bedrijf is zelf bezig met een turnaround en zag de omzet in 2011 met 16 procent dalen tot 1,27 miljard euro. Ritzen: "In december hebben we contact gezocht met Harold Goddijn (medeoprichter TomTom, red.) om onze plannen te pitchen. We hebben daarbij ze niet met veel argumenten hoeven te overtuigen en kregen meteen een enthousiaste reactie. Of TomTom in de toekomst mogelijk verder wil investeren? Daarover is niets duidelijk, maar er zitten wel een paar startups in ons programma die voor hen van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn."

Rockstart Accelerator was al gevestigd aan het Rokin, op een steenworp afstand van het Rembrandtplein. Vanuit het Rembrandtplein gaat de organisatie nu aan tien startende ondernemingen alle steun geven om internationaal door te breken. Ritzen: "Het was even schuiven, want TomTom moest de ruimte anders inrichten. Maar we hebben nu 250 vierkante meter tot onze beschikking." Voor de huisvesting kreeg Rockstart ook toestemming van pandeigenaar en vastgoedbedrijf Nedstede.

Rockstarts programma, dat 100 dagen duurt, biedt groeikapitaal tot 15.000 euro en bezorgt deelnemers specifieke kennis en contacten om een idee sneller en beter voorbereid naar de markt te brengen. Het programma bevat ook een extra zomerprogramma van drie maanden, waarvan de laatste 25 dagen uit een road trip in de VS bestaan.