Tips voor het opbouwen van goede backlinks

1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Backlinks zijn online verwijzingen naar jouw website. Het hebben van goede backlinks op goed aangeschreven sites, is een signaal voor Google dat jij relevante content biedt in jouw gebied van expertise en dus goed voor je SEO. Het kan echter niet zo eenvoudig zijn kwalitatieve backlinks op te bouwen. In dit artikel geven we je een aantal tips voor integere linkbuilding anno 2020.

Wat zijn goede backlinks en waarom zijn ze belangrijk?
Backlinks kunnen je helpen met het organisch hoog verschijnen in de zoekmachines. Sta je hoog in Google, dan ontvang je significant meer bezoek op je site, wat uiteraard weer goed voor de sales zal zijn.

Een backlink kun je zien als een soort stem voor je website, want iemand vond het blijkbaar relevant en de moeite waard om naar jouw website te linken. Hoe meer stemmen je ontvangt, hoe populairder je blijkbaar bent. Zo ziet Google dit ook, echter alleen wanneer de sites die naar jou linken zelf ook kwalitatief en relevant staan aangeschreven.

Het is dus niet zo dat je jouw website link gewoon op zoveel mogelijk sites kunt laten verschijnen. De meeste zoekmachines en vooral Google kijken niet alleen naar het totale aantal links dat jouw site ontvangt. Ze kijken ook naar de kwaliteit van de site die naar jouw site verwijst. Is het een spammy website, waar jouw link er maar een beetje klakkeloos en zonder enige context opgegooid is, dan ziet Google dit juist als een minpunt voor jouw site.

Tips voor het opbouwen van kwalitatieve links
Backlinks kunnen dus enorm effectief zijn voor het hoger laten ranken van jouw site in de zoekmachines. Maar hoe bouw je nu kwalitatieve backlinks op?

Dit is anno 2020 bijna een kunst geworden en iets waarvoor de meeste bedrijven het inhaken van een goed SEO bureau geen overbodige luxe is. Het vereist namelijk toegewijde aandacht en uiteraard het bijhouden van de laatste updates van Google, zodat je nooit een linkbuilding strategie toepast die juist schade aanricht omdat door Google opeens in het strafhoekje is gezet.

Publiceer sterke content
Je hebt het waarschijnlijk eerder gehoord, maar het geld nog steeds in de SEO wereld dat “content is king”. Google wil namelijk niet dat jij een site compleet geoptimaliseerd voor de zoekrobots, ze willen eenvoudig dat ze hun klanten (de zoekers) de beste, meest relevante, meest informatieve inhoud. Of dit nu de beste tip is voor een Italiaans restaurant om de hoek of de ultieme gids voor kamperen op de Veluwe. Dit geldt ook voor backlinks.

Denk dus vanuit jouw klant, en produceer stukken die jouw doelgroep graag zou lezen. Als je kwalitatieve artikelen op jouw site hebt staan, die vol staan van nieuwe en unieke informatie, goed onderbouwd met echte data en met bijvoorbeeld een prachtige infographic, dan zullen andere websites hier graag naar willen linken.

Goede manieren om relevante onderwerpen te vinden om over te schrijven is simpelweg te zijn wat er gaande is in jouw niche. Houd het nieuws bij, kijk op welke keywords er momenteel veel gezocht wordt.

Promoot je site
Heb je de content op je site staan, dan ben je nog niet klaar. Zonder goede marketing van deze content zullen er niet miraculeus allerlei links naar jouw tekst opspringen. Je wilt jouw content actief promoten.

Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld aan een email campagne naar potentiële sites die jouw content interessant kunnen vinden. Helemaal mooi is natuurlijk als jouw artikel net wat meer up to date is dan vorige sites waar ze naar verwezen. Of als je de site waar je graag vernoemd wordt in het artikel zelf hebt genoemd.

Kijk ook rond naar wie er in het verleden naar een concurrent hebben verwezen, of naar soortgelijke content als de jouwe, of deze hebben gedeeld of van commentaar hebben voorzien op social media, en neem contact met ze op over jouw content.

Ga actief op zoek naar mogelijkheden
Een simpele suggestie hier is op zoek te gaan naar alle sites die jouw merk of (bedrijfs)naam toch al vernoemen, en ze te vragen of hier een link bij mag. Grote kans dat dit geen probleem is, ze hebben je toch al op de site staan.

Naast content op jouw eigen site, kun je uiteraard ook een vermelding verdienen door een goed artikel te schrijven voor een andere site. Guest posting kan nog steeds erg effectief zijn, mits jouw artikel sterk en relevant is.

Linkbuilding is iets wat tijd kost en met geduld benaderd moet worden. Je zult niet van de ene dag op de andere opeens veel relevante vermeldingen kunnen scoren, deze moet je echt verdienen. Echter voor een degelijke SEO strategie is het opbouwen van links nog steeds onmisbaar.