Tips voor een gezonde werkhouding

Tips voor een gezonde werkhouding
6 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

De zaken gaan goed, het is druk en je bent de hele dag aan het knallen. Dat is natuurlijk heel fijn, maar in een klein hoekje schuilt het gevaar. Als je zo opgeslokt wordt door je werk vergeet je namelijk snel om af en toe even op te staan om iets te drinken te pakken of om gewoon even te strekken en dat is slecht voor je lichaam.

Voor je het weet kamp je met allerlei fysieke klachten door het buffelen achter je bureau en dat is natuurlijk zonde. Een gezonde, ergonomische werkhouding voorkomt die klachten. Met deze tips kan jij lekker je werk doen, zonder dat je roofbouw pleegt op je lichaam.

1. Stel je bureaustoel goed in

Zorg ten alle tijden dat je je bureaustoel goed hebt afgesteld voor je achter je bureau kruipt. Ga je zitten, gebruik dan het hele zitvlak en niet alleen het puntje. Zorg dat je onderrug ondersteund wordt. Je voeten moet je plat op de vloer kunnen zetten met je knieën gebogen in een hoek van 90 graden. De armsteun hoogte moet instelbaar zijn tussen 20 en 31 centimeter, zodat je je armen kunt laten rusten in een hoek van 90 graden, zonder dat je met opgetrokken schouders zit. Lukt dit allemaal niet, dan heb heb je waarschijnlijk de verkeerde bureaustoel en loop je het risico op rugklachten.

2. Zet het beeldscherm recht voor je

Het beeldscherm moet minimaal 50 en maximaal 70 centimeter van je afstaan, maar wel recht voor je neus. Het beeldscherm moet ook iets achterover gekanteld zijn, zoals je ook een boek leest. Als je rechtop zit en recht voor je uitkijkt, moet de bovenrand van het scherm op minimaal 10 cm onder ooghoogte staan. Je kijkt dus net iets over het scherm heen. Voorkom spiegeling in het scherm en zorg voor gelijkmatig licht. Dan hoeven je ogen zich niet steeds op een wisselende hoeveelheid licht in te stellen.

3. Muis verstandig

Zit je veel achter de computer, dan maak je hoogstwaarschijnlijk ook veel gebruik van een computer muis. Als dat zo is, dan moet je een goede muis hebben. De standaard muis kan voor klachten zorgen, omdat je daarbij je duim naar binnen draait en je elleboog naar buiten. Daardoor is je hele arm onnodig gespannen. Als alternatief kun je een verticale muis of een pen tablet gebruiken.

4. Ga af en toe even rondwandelen

Zitten is het nieuwe roken. We kunnen wel stoppen met roken, maar niet met zitten. Probeer toch om het vele zitten af en toe te doorbreken. Al heb je het nog zo druk, zorg dat je zo nu en dan even opstaat en gaat lopen. Je kunt staand of wandelend telefoneren, af en toe koffie of thee halen en ervoor zorgen dat je op moet staan voor de printer en de prullenbak. Pauze? Ga buiten een wandeling maken voor de nodige vitamine d en lichaamsbeweging. Een zit-sta bureau is ook een handig hulpmiddel. Vergeet je makkelijk om af en toe van je computer weg te gaan, dan zijn er veel apps die je kunnen helpen herinneren.

5. Luister naar je lichaam

Als je last hebt van allerlei vage pijntjes is het niet de bedoeling dat je ze negeert. Doe je dat wel, dan worden ze alleen maar erger, met alle gevolgen van dien. Voorkomen is altijd beter dan genezen.