Tips van Uber om de wereld te veroveren

Tips van Uber om de wereld te veroveren
5 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Het Amerikaanse taxi-app bedrijf Uber bestaat pas drie jaar maar lijkt de wereld te gaan veroveren. Wat zijn de sleutels tot dit succes? 

Wat is toch het geheim achter het succes van die razendsnel groeiende taxi-app ‘Uber’? Het Amerikaanse bedrijf dat pas drie jaar geleden in San Francisco begon met een paar i-phones en een taxi heeft inmiddels 400 mensen op de payroll en 10.000 chauffeurs rijden in 50 verschillende steden wereldwijd. Google ventures stak eerder dit jaar 258 miljoen dollar in het bedrijf waarmee de weg vrij lijkt om de wereld verder te gaan veroveren.

Simpel concept

Net zoals veel succesformules is het concept erachter vrij simpel. Je bestelt via de app op je smartphone een luxe privéchauffeur die je ophaalt in een dure Mercedes of Bentley compleet met Ipad aan boord en ook ontvang je een royal treatment. Geen gezwaai, gefluit of lang wachten in de regen op straat. De Uber is er in verschillende gradaties voor iedere portemonnee. Als je in Amsterdam bijvoorbeeld van de Wibautstraat naar de Van Woustraat wilt, dan kost je dat tien euro met een ‘Uber Black’ en vijftien euro met een ‘Uber Lux’. Contant geldt hoef je ook niet bij je te hebben, je betaalt automatisch via je creditcard. Het slimme aan het concept is dat, alhoewel het feitelijk een taxibedrijf is, het onder de regels valt van contractvervoer. Dat betekent dat er minder hoge eisen worden gesteld aan vergunningen en minimumprijzen en dat er gewerkt wordt via vaste afspraken. Precies al die zaken waar taxibedrijven wel last van hebben. Het nadeel is dan wel dat de Uber chauffeurs niet zomaar klanten van straat mogen oppikken zoals een taxibedrijf. Maar dat heeft Uber opgelost door klanten via de app een taxi te laten bestellen. Zodra ze dat doen sluiten ze meteen een contract met Uber af en kunnen ze een taxi bestellen zoals ze dat ook bij een gewone taxi standplaats zouden doen. Vervolgens kunnen ze op de kaart zien waar de taxi blijft. Logischerwijs is de taxi-wereld helemaal niet blij met dit nieuwe concept.

Drie sleutels tot succes

Tijdens de Sprout Challengerday vorige week besprak Niek van Leeuwen, CEO van Uber Nederland de drie sleutels tot het succes van het Uber business model:

1. Het business model is schaalbaar

De ontwikkeling van een app kost natuurlijk tijd en geld maar als Uber in een land wil uitbreiden dan zijn er geen torenhoge kosten nodig. De kosten zitten vooral in i-phones voor iedere chauffeur. Uber heeft geen vaste chauffeurs op de payroll maar chauffeurs van hotels en bedrijven die wat bij willen verdienen

2. Geen vervoer maar lifestyle

Het beeld rond de taxi wereld is negatief, je wilt gewoon van a naar b. Uber wil van vervoer een lifestyle maken: je date romantisch op laten halen met Uber, laten zien dat goed vervoer onderdeel is van je avond. Door middel van slimme marketingacties zonder grote budgetten proberen ze die boodschap onder de aandacht te brengen. mensen willen dan vanzelf wat meer gaan betalen voor een goede rit.

3. Een agressieve aanpak

Als iets een ‘grijs gebied’ is juridisch gezien, dan zet Uber gewoon door. Ook als iets illegaal is, denken ze erover na. De taxiwetten zijn nu eenmaal nog niet afgestemd op het digitale tijdperk en het bestellen van een auto via een app, daar weet nog geen wetboek nog raad mee. De taxi wereld probeert natuurlijk de toegang van Uber zoveel mogelijk tegen te houden, waardoor het bedrijf al een jaar in gevecht is met de stad Washington DC. Ook dat lost Uber innovatief op: op blogspots publiceren ze dat de beleidsmakers in de stad innovatie tegenhouden met reacties van boze burgers tot gevolg. Op die manier plaatsten ze zichzelf steeds meer op de kaart.

Twitter vandaag naar de beurs, Uber straks ook? CEO Travis Kalanick denkt er niet over. ‘World domination’ is zijn voornaamste doel de komende tijd. Ze willen eerst de 500 grootste steden ter wereld gaan veroveren en ze zijn hard op weg.