Tip voor alle starters: ontdek Google Optimize

Tip voor alle starters: ontdek Google Optimize
4 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Goed nieuws voor iedere starter. Er is een nieuwe oplossing die je helpt je website effectiever te maken, zonder dat grote investeringen nodig zijn. De oplossing heet Google Optimize. En het helpt je te testen hoe je het beste in je website naar boven kunt halen.

Veel starters herkennen de frustratie. Je hebt geïnvesteerd in een nieuwe website. Aandacht besteedt aan de vindbaarheid en je social media. In je websitestatistieken is ook duidelijk dat er bezoekers op je site komen, maar waarom kopen ze niets? En waar moet je beginnen om dit te veranderen?

Van buikgevoel naar bewijs
Als je bovenstaande herkend, dan is Google Optimize waarschijnlijk iets voor jou. Deze nieuwe oplossing van Google is gratis, en het helpt je om verschillende scenario’s te testen op je website. Stel: je hebt op de homepage een grote foto van je bedrijfspand. Helpt het om deze te vervangen door een foto van een klant of product?

Met dit soort beslissingen speelt het buikgevoel altijd een grote rol. “Ik denk dat de nieuwe foto beter werkt.” Maar met Optimize maak je een einde aan twijfels. Je test simpelweg 2 of meerdere opties naast elkaar. Optimize verdeelt de bezoekers aan je site over de scenario’s en brengt de resultaten in kaart. Zo weet je precies wat goed werkt en wat niet.

Gratis maar volwassen
Optimize is gratis, en dat mag bijzonder heten. Testsoftware was altijd behoorlijk prijzig, en daarom niet weggelegd voor de gemiddelde starter. Nu kun je dus gratis in de wereld van website optimalisatie starten. De mogelijkheden die je daarbij krijgt zijn ruim. Conversie optimalisatie specialist Celine Berends vergeleek Optimize met het door mutlinationals veel gebruikte VWO. Haar conclusie? Op het terrein van analyse blijft Optimize nog iets achter. Maar het inrichten van testscenario’s is in Optimize van minimaal hetzelfde niveau als bij VWO.

Starten: hoe doe je dat?
Een start maken met Google Optimize is heel eenvoudig. Gebruik het account dat ook gekoppeld is aan je Google Analytics. Heb je Analytics nog niet? Neem dat dan snel. Ook dat is gratis en je hebt de statistiek nodig voor je testscenario’s.

Na aanmelding bij Optimize is het een kwestie van leren, creëren en optimaliseren. Er zijn al verschillende handige video’s die je wegwijs maken in de testmogelijkheden. Ze helpen je een vliegende start te maken.

Effectiever dan adverteren
Bedenk dat optimaliseren vaak effectiever is dan adverteren. Bij een advertentie heb je een kortstondig effect, maar moet je blijven investeren om er langer profijt van te hebben. Optimalisatie is duurzaam: de winst die je vandaag boekt, heeft langdurige waarde. Een extra reden om de mogelijkheden van Google Optimize te verkennen. Veel testplezier!