SUE ‘zoet zonder suiker’ is ING Starter van de Maand december

SUE ‘zoet zonder suiker’ is ING Starter van de Maand december
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Media

Kim Sue Palm (29) is met haar onderneming SUE ‘zoet zonder suiker’ uitgeroepen tot ING Starter van de Maand december. SUE ‘zoet zonder suiker’ maakt SUE lekkernijen die suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, ‘raw’ en vegan zijn. Vanuit haar kookstudio in Schiedam bedienen Kim Sue en haar vriend Der tientallen verkooppunten door heel Nederland. Begin 2016 opende de The SUE Store haar deuren op de Karel Doormanstraat in het centrum van Rotterdam. Een winkel waar ze niet alleen haar bites verkoopt, maar waar je ook terecht kunt voor een healthy ontbijt of lunch.

Zoet zonder suiker
Het concept van SUE ontstond doordat Kim Sue een alternatief zocht voor de lekkernijen waar ze zo dol op is. “Ik was benieuwd of ik een gezonde variant kon maken van al die zoete lekkernijen”, vertelt Kim Sue. In haar vrije tijd experimenteerde ze in haar eigen keuken. “Door de vele enthousiaste reacties durfde ik het ook eens om mijn creaties aan te bieden bij horecazaakjes. Zo is het balletje gaan rollen.”

Onverwacht succes
“Opeens had ik naast mijn fulltime baan nog een serieuze onderneming, gerund vanuit mijn eigen keuken! SUE werd in korte tijd een groot succes. Na een aantal maanden heb ik mijn vaste baan opgezegd en ben ik fulltime voor SUE gegaan.” Inmiddels zijn haar producten op ruim veertig verkooppunten in heel Nederland verkrijgbaar. Van Amersfoort tot Wassenaar, van Schoonhoven tot Nijmegen.

Gers
Rotterdam is haar uitvalbasis. “Daar woon ik, mijn kookstudio heb ik in Schiedam, hier heb ik bijna tien verkooppunten en sinds dit jaar hebben we hier onze eigen winkel, de SUE Store.” Een eigen winkel in hartje Rotterdam was al jaren haar droom. “En als je in Rotterdam slaagt, dan kan het overal!” Rotterdammers zijn recht voor z’n raap. “Ze zeggen je in je gezicht wat ze ervan vinden. Gelukkig zijn ze heel erg positief. En Rotterdam vernieuwt steeds. Dat past goed bij ons, want wij blijven ook vernieuwen. Hou ons maar in de gaten.”

Fanstrategie
Op Instagram heeft SUE bijna 18.000 volgers en ook op Facebook worden de posts enthousiast ontvangen door een steeds grotere schare van fans. “Dit is onze manier om alle enthousiaste reacties die we krijgen, te delen”, zegt Kim Sue. “Het helpt onze naamsbekendheid en we hebben echt een missie. We willen er aan bijdragen dat steeds meer mensen bewust gaan eten en beseffen dat snoepen en gezond eten heel goed samen kunnen gaan.”

Ondernemen met een boodschap
“SUE sluit helemaal aan bij de tijdgeest”, zegt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING. “De foodindustrie staat voor een omslag. De consument is steeds bewuster van wat hij eet en steeds meer mensen kiezen voor duurzaam en gezond.” Ook ziet hij meer ruimte voor ondernemingen met een ideëel gedachtengoed. “Duidelijk aangeven waar je voor staat, levert je binding op met die mensen die jouw streven steunen. Zij worden klant en fan.”

Groei in het verschiet
Als het aan Kim Sue ligt, groeit het aantal verkooppunten nog flink door. “We hebben ruimte om verder te groeien in onze productie en we blijven ook nieuwe producten ontwikkelen. Elke maand komen er nieuwe smaken bij. Op SUE ben je dus niet snel uitgekeken en uitgegeten”, grapt ze. Voor mensen die ook een onderneming willen starten heeft ze een tip: “Blijf geloven in je droom, in je passie. Dat geeft je veel energie die je nodig hebt om echt te slagen.”