Steeds meer slimme horloges en brillen verkocht in Nederland

Steeds meer slimme horloges en brillen verkocht in Nederland
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Er zijn vorig jaar al ruim 4000 slimme horloges in Nederland verkocht. En ongeveer dertig Nederlanders hebben een Google Glass. Dat bleek gisteren op het Cross Media Café in Hilversum, dat deels gewijd was aan wearables, oftewel slimme draagbare technologie.

Marktonderzoeksbureau GfK informeerde tijdens het event in Hilversum alleen bij vier grote retailers naar het aantal verkochte slimme horloges, dus 4000 is slechts een voorzichtige inschatting. Ook gaat het specifiek om horloges met simkaarten, terwijl er ook horloges verkocht zijn die geen sim bevatten. In de laatste drie maanden zijn er al zeker drieduizend horloges verkocht, een behoorlijke stijging dus. En dat is opmerkelijk, want de smartwatch ‘Samsung Galaxy Gear’ bijvoorbeeld kreeg ronduit slechte kritieken.

Over Google Glass wordt al veel gesproken en gespeculeerd, en de slimme brillen zijn wellicht dit jaar al te koop. Het zijn vooral jongeren die interesse tonen voor deze slimme draagbare technologie. Inmiddels dragen zo’n dertig Nederlanders een Google Glass en zijn enkele mediabedrijven al aan de slag gegaan met experimentele toepassingen. Uitgeverij Sanoma heeft er bijvoorbeeld al een eerste brainstormsessie met ontwikkelaar Glasseffect onder leiding van Raimo van der Klein op zitten. Volgens Brechtje de Leij, hoofd productontwikkeling van de afdeling nieuws is het voor Sanoma essentieel om, zoals ze dat noemt, ‘microrelevant’ te zijn, anders zal de consument onmiddellijk weg zijn. Je zult dus in twee seconden een relevante boodschap moeten brengen, want lange verhalen kun je op het kleine schermpje van de innovatieve bril niet weergeven. Het media hoofd ziet voor de pers interessante mogelijkheden in de oprukkende slimme technologie. Verslaggevers kunnen Google Glass straks bijvoorbeeld gebruiken voor live reportages via Google Hangouts. Dan kijk je als het ware door de bril van de verslaggever. De informatie via Google Glass zal volgens De Leij wel ‘persoonlijk’ moeten worden. Dat kan weer door koppeling met andere Google-diensten.

Toch is er ook reden tot scepsis. Volgens Ben van der Burg, chief commercial officer van Triple IT, is de technologie van Google Glass nog in zeer primitieve staat, vergelijkbaar met de allereerste mobiele telefoons. Ook wees hij op de privacy-aspecten die nog wel even voor discussies gaan zorgen. Een paar maanden terug werd hij zelf voor het eerst geconfronteerd met Google Glass ‘in het wild.’ Er liep iemand met een bril op hem af en hij deinsde direct terug met de vraag of hij niet werd opgenomen. Een primaire reactie, waar hij zelf erg van schrok. En hoe zit het met de gezondheidsaspecten van langdurig Google Glass gebruik? Volgens Van den Burg krijg je er een oogafwijking van, want collega’s die hem te lang dragen hebben de neiging om ook zonder bril naar rechts te kijken. Maar ondanks de bezwaren realiseert iedereen zich volgens Van der Burg toch dat deze technologie in de toekomst grote potentie heeft. Een Google Glass is natuurlijk niet zomaar een aanschaf: de ongeveer dertig Nederlandse Google Glass-dragers ontmoeten elkaar op regelmatige basis via de Dutch Google Glass meetup. De volgende vindt plaats op 28 maart in Pand Noord in Amsterdam.