Startup van de Week: Webvink

Startup van de Week: Webvink
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
5 jaar geleden
Gepost in Interviews

Deze week is de Startup van de Week Webvink. Webvink is een hele leuke niche: remote usability testing, en dan in het Nederlands. Als online marketeer of eigenaar van een website houd je je onder andere bezig met het verbeteren van conversie. Belangrijke vraag daarbij is: 'hoe beleeft de bezoeker de website?'.

Door hun panelleden thuis opdrachten te laten uitvoeren op de te testen website, en het scherm op te nemen, kun je op een simpele, snelle, en goedkope manier over hun schouders meekijken. 'Waar lopen bezoekers vast?', 'Hoe zoekt iemand naar een product?'. De tester spreekt zijn gedachten hardop uit tijdens de sessie, waardoor je inzicht krijgt in de beleving van de website. Wij legden de oprichters van Webvink een aantal vragen voor.

Wie zitten er achter Webvink?
Webvink is opgericht door 4 jonge ondernemers: Jorma de Ronde, Jelmer van der Ploeg, Pieter van Bokhoven en Jochem Cornelis en is ontstaan vanuit een eigen behoefte. Wij zijn eigenaar van meerdere websites en daarbij vraag je je vaak af hoe de site op een gebruiker overkomt, waarom sommige functies niet gebruikt worden en waarom gebruikers niet over gaan tot een bestelling. Tools zoals Google Analytics of mouse tracking zijn hiervoor niet toereikend en voor een kleine usability test met vijf testers in een lab betaal je al snel €10.000,-. Hier biedt Webvink een uitkomst waarbij je heel laagdrempelig een usability test uit kunt voeren: Webvink is goedkoop en je hebt meestal binnen een paar uur je resultaten.


Wie zit te wachten op Webvink?
Doordat Webvink zo laagdrempelig is, is Webvink in principe van waarde voor iedereen die een website beter converterend en gebruiksvriendelijker wil maken. Over het algemeen richten we ons specifiek op de volgende doelgroepen:
1) Ondernemingen met een groot (consumenten)bereik. Denk hierbij aan Thuisbezorgd.nl, Bruna.nl, en de Belastingdienst.
2) Online marketeers; bureaus die zelf diensten leveren voor conversieoptimalisatie kunnen een usability test via Webvink aan hun klanten aanbieden.
3) Website ontwikkelaars van klein tot groot.

Wat is het verdienmodel?
Onze klanten betalen per tester in een usability test. Voor grotere klanten hebben we pakketten waarbij we ook aan speciale wensen kunnen voldoen.

Hoe ver is Webvink?
Ons volledig geautomatiseerde platform is sinds begin september live. Uiteraard werken we continu aan nieuwe functies waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen.

Moet er nog geld bij?
Aangezien er een gezond verdienmodel achter Webvink zit kunnen wij de ontwikkeling zelf financieren.

Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?
Wij zijn begonnen met een hele simpele versie van het platform dat er nu staat, waarbij we de meeste dingen handmatig moesten doen. Dat kost natuurlijk relatief veel tijd, maar was voor ons essentieel om te kunnen bepalen of er vraag naar ons product is. Nu is alles geautomatiseerd. Daarnaast hebben we tijdens de verdere ontwikkeling steeds rekening gehouden met functionaliteiten die pas in een later stadium toegevoegd worden. Daar plukken we nu de vruchten van. Op deze manier konden we zonder veel tijd te investeren heel goed inschatten waar precies behoefte aan is en welke features prioriteit moeten krijgen.

Wat wil je ons zelf nog vertellen over Webvink
Tijdelijk kun je een usability test door Webvink uit laten voeren voor €15,- per tester. Hierbij kun je 3 opdrachten en 3 vragen opgeven, en ontvang je per tester een video (met gesproken commentaar) waarin je precies ziet wat de tester doet tijdens het uitvoeren van de opdracht. Hierdoor heb je snel door wat er beter kan aan de website en waar gebruikers vastlopen.
Meer informatie over hoe het precies werkt kun je vinden op onze website, op de zo-werkt-het-pagina.

www.webvink.nl