Startup van de maand: Yarle

Startup van de maand: Yarle
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
12 dagen geleden
Gepost in Startup van de maand

Met de doelstelling 'Over 5 jaar is Yarle de Amazon van de recruitmentwereld' bestormt Yarle de wereld van recruiting. Door middel van slimme data vinden zij de mensen die gezocht worden door bedrijven. Door onderstaande vragen te beantwoorden geeft Cem Özkent ons een kijkje achter de schermen.

Wie zitten er achter Yarle?
Het team bestaat uit Mike Hutten, Michael Margosyan en Cem Özkent en is bij elkaar gebracht door een gemeenschappelijke vriend: Jarle. Mike Hutten heeft gestudeerd aan de Saxion Hogeschool in Enschede en komt uit de wereld van de arbeidsbemiddeling. Michael Margosyan heeft gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en komt uit de financiële sector. Cem Özkent heeft gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen en komt uit de (online) marketingwereld. 

Wat is het concept van Yarle?
Yarle combineert de wereld van data met recruitment. Dit houdt in dat vacatures op data gedreven wijze onder de aandacht worden gebracht bij de talenten op basis van onlinegedrag, soft skills, interesses en top pullfactoren. In dit proces gebeurt alles vanuit de naam van de opdrachtgever, of partner zoals we dat noemen binnen Yarle, met als doel het werkgeversmerk te versterken. Yarle wordt dan ook gezien als de employer ambassador. Is de kandidaat online gevonden, dan wordt er een screening uitgevoerd. Hiermee is Yarle een belangrijke toevoeging en een verlengstuk van de recruitment afdeling van haar partners en zorgt hierdoor dat er flinke slagen gemaakt kunnen worden op het gebied van ‘cost per hire’ en ‘time to hire’ vergeleken met de traditionele arbeidsbemiddelingsbureau‘s.

Wie zit te wachten op Yarle?
Organisaties die voorloper willen zijn op het gebied van recruitment en technologie en geloven in de kracht van een sterk werkgeversmerk.

Wat is het verdienmodel?
Het verdienmodel van Yarle is overzichtelijk en verspreid over drie fases:

Fase 1: het optuigen en uitrollen van een recruitment campagne;
Fase 2: het maandelijks onderhouden van de recruitment campagne;
Fase 3: een éénmalige fee bij plaatsing van de kandidaat.

Hoe ver is Yarle?
Of het nu economisch goed gaat of niet, de behoefte van organisaties om talenten aan zich te binden zal blijven bestaan. De bekende “war for talent” woedt nog steeds voort. Daarbij geldt voor veel organisaties dat de combinatie van recruitment en technologie nog onbekend terrein is. Desondanks zijn verschillende organisaties ervan overtuigd dat met Yarle de strijd om het aantrekken en behouden van talenten gewonnen kan worden. We zijn immers tientallen recruitment campagnes en plaatsingen verder.

Hoe ver we echt zijn? Nog niet ver genoeg! In 2019 moeten er minimaal 5000 recruitment campagnes draaien. En om dit te realiseren zijn we bezig met het optuigen van een eigen Yarle recruitment campagne waarmee we talenten op het gebied van data-analyse en kunstmatige intelligentie aan onszelf gaan binden. 

Waar willen jullie over 5 jaar staan?
Over 5 jaar is Yarle de Amazon van de recruitmentwereld. Het tech recruitment bedrijf dat haar partners helpt om (1) hun werkgeversmerk te versterken en (2) talenten aan te trekken en te behouden. Onze doelen?

- Een AI gedreven recruitmentplatform ontwikkeld hebben gericht op:
   o het opzetten en uitrollen van recruitment campagnes;
   o het aantrekken en werven van talenten.
- Maatschappelijke betrokkenheid: een nog grotere bijdrage leveren aan de strijd tegen Klatskin;
- Het tech recruitment bedrijf van Europa zijn met een sterke aanwezigheid in Noord-Amerika en Azië.

Wat zijn jullie leermomenten tot nu toe?
We leren iedere dag! Of dit nou gaat om de wensen van onze partners, technologie of de data die wij dagelijks genereren en verzamelen. Een voorbeeld is dat wij – door de data te analyseren – erachter zijn gekomen dat bepaalde recruitment campagnes het meest effectief zijn op bepaalde momenten in de week en dat er bijvoorbeeld op warme, zonnige dagen minder activiteit is als het gaat om campagnes binnen de techniek.
Er is nog veel te leren. Daarom zijn wij momenteel in gesprek met een businesscoach om van onze startup op gezonde wijze een solide scaleup te maken. Dit valt of staat met de tijd die we hebben en de schaalbaarheid van onze activiteiten.

Wat willen jullie ons nog vertellen over Yarle?
Bij Yarle vinden we maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Zo gaat een deel van de winst naar de Maag Lever Darm Stichting om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen Klatskin. Ook zijn we bezig met het samenstellen van een Yarle team voor een marathon volgend jaar. De opbrengsten hiervan gaat naar de Maag Lever Darm Stichting!

De transitie van de recruitment industrie is begonnen. Wil je samen met Yarle aan het roer staan van deze transitie? Neem dan contact op via de website: www.yarle.nl.