Startup van de maand: Uburyo Coffee

Startup van de maand: Uburyo Coffee
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Startup van de maand

In het concept van Uburyo Coffee, de startup van deze maand, krijgen lokale boeren in Rwanda een kans op een beter bestaan doordat Uburyo Coffee hun koffie rechtstreeks bij hen koopt en hiervoor een passende prijs te betaald. Door antwoord te geven op onderstaande vragen geeft de jonge onderneemster Lorena Ho Tam Chay ons een kijkje achter de schermen van dit inspirerende bedrijf.

 

Wie zitten er achter Uburyo Coffee?
Ik, Lorena Ho Tam Chay (25), ben tijdens mijn studie Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam gestart met Uburyo Coffee. Tijdens mijn afstuderen deed ik onderzoek naar de levensvatbaarheid van een koffiemerk in het hogere segment. Na mijn studie heb ik het koffiemerk verder uitgebouwd samen met mijn man Nick Ho Tam Chay (29). We zijn twee gepassioneerde jonge ondernemers met een passie voor koffie en duurzaamheid.

Wat is het concept van Uburyo Coffee?
Als exclusief koffiemerk leveren we een compleet koffieconcept voor restaurants, hotels, bars en kantoren uit het hoger segment. Bij het Uburyo Coffee Experience Concept staat de beleving rondom koffie centraal en worden de vijf zintuigen van de gasten geprikkeld. Koffie is het visitekaartje van een onderneming, een eerste kennismaking maar ook een laatste indruk. Of het nou gaat om een kennismakingsgesprek of om een avondje dineren af te sluiten: de koffie staat altijd centraal. Tijdens luxe dineren krijg je vrijwel altijd achtergrondinformatie over de producten en gekozen ingrediënten. Van zeezout tot aan olijfolie, over zit een verhaal bij. In de praktijk merken wij dat koffie vaak een ondergeschoven kindje is en dat er kansen liggen m.b.t. de beleving rondom koffie.
Wie zit te wachten op Uburyo Coffee?
Rwanda is een koffieland in opmars. De specialty koffie uit dit land wordt steeds populairder. Ook in Nederland. Consumenten worden steeds kritischer en zijn op zoek naar goede koffie met een uniek verhaal. Uburyo is één van de weinige koffiemerken in Nederland, die Specialty koffie uit Rwanda verkoopt. Daarnaast hebben wij een concept ontwikkeld, waarmee we de koffiebeleving in de horeca naar een hoger niveau willen tillen (zie antwoord op vorige vraag).

Wat is het verdienmodel?
Online verkoop via webshop (B2C) en verkoop aan horeca en bedrijven in het hoger segment (B2B).

Hoe ver is Uburyo Coffee?
We zijn sinds september live. Sindsdien zijn we veel bezig geweest met het uitbreiden van ons productaanbod. We zijn een startup, maar hebben in korte tijd grote stappen gemaakt. Zo zijn we aanbestedingspartner geworden van multinational Deloitte en zijn we in gesprek met meerdere restaurants en bedrijven over een samenwerkingsverband. We werken graag samen met partijen die onze visie omarmen.

Waar willen jullie over 5 jaar staan?
Over 5 jaar willen wij onze koffie ook internationaal verkopen.

Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?
In eerste instantie lag de focus van Uburyo Coffee op het hoger segment van horeca, kantoren en bedrijven. Door alle maatregelen rondom het coronavirus merkten we dat we onze strategie moesten aanpassen. Nu thuiswerken de norm is liggen er een hoop mogelijkheden op de consumentenmarkt. Vandaar dat wij ons nu ook richten op de consumentenmarkt.

Wat wil je ons nog zelf vertellen over Uburyo Coffee?
Met Uburyo Coffee krijgen koffieboeren in Rwanda, vele overlevenden van de genocide, een kans op een nieuw bestaan dankzij koffie. Wij kopen onze koffie rechtstreeks in (directe handel) waardoor er minstens 25% meer dan de Fairtrade-prijs naar de koffieboeren gaat.