Startup van de maand: TicketAssistant.online

Startup van de maand: TicketAssistant.online
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Startup van de maand

TicketAssistant.online ondersteunt evenementenorganisaties met een succesvol ticketverkoop platform. Bas Hagendijk-Heijns, de algemeen directeur, geeft ons een kijkje achter de schermen en vertelt onder andere waarin TicketAssistant.online zich onderscheidt van andere ticketproviders.

Wie zitten er achter TicketAssistant online?

TicketAssistant.online is een innovatief ticketing platform ontwikkeld door Bas Hagendijk-Heijns en Kevin Bosman. Vanuit de onderneming ITeaal - ICT Idealisten werd ruim twee jaar lang gewerkt aan het platform en is in 2018 uitvoerig getest met meer dan 10.000 succesvolle ticketverkopen en scans bij entree.

Wat is het concept van TicketAssistant online?

TicketAssistant.online is ontstaan vanuit praktische problemen van evenementorganisaties. Het grootste probleem dat dergelijke organisaties hebben is dat de omzet uit verkochte tickets bij bestaande ticketingpartners pas plaatsvindt nadat het evenement heeft plaatsgevonden. Daarbij rekenen bestaande partijen als Eventbrite en Ticketmaster hoge fees door voor de verleende diensten terwijl TicketAssistant.online van mening is dat - naast directe uitbetaling - een aantrekkelijke prijs mogelijk gemaakt moet worden. Verder is TicketAssistant.online van mening dat het organiseren van een evenement laagdrempelig moet zijn en dus hanteert zij geen opstartkosten en vindt het scannen van tickets plaats op eigen apparatuur zoals smartphone en tablet middels slimme - kosteloze - apps.

Wie zit te wachten op TicketAssistant online?

Het mag dus duidelijk zijn dat TicketAssistant een zeer verfrissend en aantrekkelijk alternatief is voor iedereen die een evenement wilt organiseren; of dit nu een festival, seminar of mini-concert is. Vooral organisaties welke over een directe cashflow willen beschikken in aanloop naar het door hen geörganiseerde evenement hebben enorm veel baat bij een samenwerking met TicketAssistant.online. Wanneer een ticket wordt verkocht wordt de opgehaalde ticketomzet - minus de vaste lage ticketfee van TicketAssistant.online - van deze transactie namelijk direct overgemaakt naar de organisatie. Het organiseren van evenementen is hierdoor opeens toegankelijk voor iedereen geworden. Kosten welke gemaakt worden voor onder andere zaalhuur en marketing in aanloop naar een evenement kunnen dus direct worden gedekt. Zodoende breekt TicketAssistant.online de (online) markt van ticketingproviders open. Nergens anders is de unieke mix van een aantrekkelijk self-service platform, voorzien van 24/7 Nederlandse support, een vaste lage ticketfee én directe uitbetaling te vinden. TicketAssistant richt zich vooralsnog op evenementen waarbij geen plaatskeuze benodigd is (zoals festivals en workshops) met een bezoekerscapaciteit tot 10.000 bezoekers.

Wat is het verdienmodel?

Het verdienmodel van TicketAssistant zit hem in de ticketfee. Doordat de software, apps en support in-house zijn ingeregeld kunnen deze kosten laag blijven met een vaste ticketfee van 75 eurocent - exclusief BTW - per verkocht ticket. Voor gratis tickets is de ticketfee zelfs gratis en voor evenementen georganiseerd door een goed doel zijn speciale tarieven bespreekbaar. Doordat TicketAssistant gelooft dat zij daadwerkelijk een aantrekkelijk alternatief is binnen de huidige markt van ticketing richt zij zich op een langdurige samenwerking met evenementorganisaties. Hierdoor zal de ROI zich uiteindelijk vertalen in een winstgevende onderneming.

Hoe ver is TicketAssistant online?

In 2018 is TicketAssistant live gegaan voor de eerste pilotklanten zoals wijnvakblad Perswijn. Met succes zijn voor tientallen evenementen tickets verkocht op het platform en zijn de apps voor het scannen van deze tickets op de proef gesteld. Binnen deze pilotfase is veel waardevolle feedback vergaard vanuit 'het veld' welke TicketAssistant.online vrijwel direct in het platform heeft geïmplementeerd. De apps zijn bijvoorbeeld verder geoptimaliseerd zodat deze het accugebruik van een smartphone of tablet niet teveel belasten en het scannen urenlang op één acculading kan plaatsvinden. Tevens is TicketAssistant officieel partner geworden van betaalprovider Mollie waardoor betalingen nog veiliger en sneller worden afgehandeld met het gemak van alle denkbare betalingsmethodes: van iDeal tot Bitcoin.

Waar willen jullie over 5 jaar staan?

TicketAssistant richt zich nu op expansie in Nederland en België maar heeft grootse plannen voor de toekomst. "De belemmeringen van bestaande ticketingproviders welke wij in Nederland en België constateerden zijn wij ook ver buiten deze landsgrenzen", vertelt Bas Hagendijk-Heijns, algemeen directeur van TicketAssistant.online. "Als blijkt dat TicketAssistant in Nederland en België inderdaad de juiste snaar raakt zullen wij onze unieke betaalmethodes doorontwikkelen zodat deze meer valuta's aankunnen. Het systeem zelf is inmiddels reeds in het Engels beschikbaar en dus kan er binnen een redelijke termijn opgeschaald worden naar een internationale variant van het platform. Vooralsnog hopen wij de markt daadwerkelijk 'wakker te schudden' met onze verfrissende insteek; en met de markt bedoelen wij niet enkel onze concurrenten maar zeker ook hun klanten. Eigenlijk is het best gek dat organisatie van evenementen het anno 2019 nog steeds pikken dat zij pas zo laat worden uitbetaald.".

Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?

"Perfect hoeft niet altijd het einddoel te zijn.", geeft Bas met een lach aan. In het ontwikkelproces zijn zoveel ideëen en verbeteringen ontstaan dat het soms een oneindig proces leek te worden waar de organisatie van TicketAssistant niet meer uitkwam. Klanten gaven echter aan dat het reeds ontwikkelde platform perfect functioneerde. "We hebben dus vooral geleerd om niet té perfectionistisch te zijn en vooral het oordeel van onze klanten te laten gelden; uiteindelijk zijn zij de mensen die het platform gebruiken".

Wat wil je ons nog zelf vertellen over TicketAssistant online?

"Wij zijn ontzettend trots op het feit dat wij Startup van de maand zijn geworden! Om dit kracht bij te zetten en te vieren mét elkaar hebben wij een introductietarief gelanceerd; geen 75 eurocent maar een nog aantrekkelijkere fee van slechts 60 eurocent per verkocht ticket tot 1 juli 2019.". In het tweede kwartaal van dit jaar zal TicketAssistant.online haar innovatieve platform nog verder uitbreiden met de ondersteuning voor de Google Assistant. "Samen met de IT-specialisten van ITeaal.nl zijn we nu een slimme speaker applicatie aan het ontwikkelen voor TicketAssistant. Hiermee wordt het onder andere mogelijk om via de Google Assistant op te vragen hoe de verkoop van een evenement ervoor staat. Nog gaver: Ook zullen we ervoor zorgen dat je een nieuw evenement op ons platform kunt aanmaken zonder een muis en toetsenbord nodig te hebben! Zo kun je zelfs tijdens een vergadering over het aanstaande evenement direct de verkoop van tickets opstarten". In het derde kwartaal van 2019 lanceert het platform een premium-variant waarbij zij - tegen een kleine additionele fee per ticket - ook het scanproces zal verzorgen met de inzet van eigen personeel voorzien scanners. "Ons einddoel is dat ticketing vooral geen hoofdpijn moet opleveren; zowel niet voor evenementorganisaties als voor de bezoekers van het evenement".

Bron: www.ticketassistant.online/