Startup van de maand: Stratego Development

Startup van de maand: Stratego Development
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Stratego Development brengt een data gedreven, positief totaalbeeld van een organisatie in kaart waar alle componenten een evenredig belangrijk aandeel spelen in de ontwikkeling van het bedrijf. Ze doen dit door middel van een zelfontwikkelde organisatie DNA-scan. Door onderstaande vragen te beantwoorden geeft Michael Pronk ons een kijkje achter de schermen.

 

Wie zitten er achter Stratego Development?

Stratego Development is opgericht door Bro-Founders Alexander en Michael Pronk.
Als broers zijn wij verbonden door DNA. Het staat aan de basis van wie we zijn én het is de bouwsteen van al het leven op aarde. Organisaties hebben ook een bepaald DNA. Dit organisatie DNA ontdekken en begrijpen is waar wij energie van krijgen. Als familiebedrijf zijn we opgericht vanuit de passie voor groei vanuit organisatie DNA en het stellen van de juiste vragen. Samen zijn we al van jongs af aan complementair.

Michael heeft een duidelijke visie, ervaring in sales & marketing en heeft een scherp analytische blik. Alexander is gestructureerd, heeft ervaring in het coachen van mensen en weet de juiste uitvoering in te brengen. Daarnaast staat bij ons familie altijd op de eerste plaats. Dat hebben we zelfs statutair in de organisatie van Stratego Development vastgelegd.

Wat is het concept van Stratego Development?

Stratego Development helpt organisaties om een pad naar succes te vinden, die echt bij ze past. Dat doen we door de kern van een organisatie echt te begrijpen. Hiervoor zetten wij onze zelfontwikkelde organisatie DNA-scan in.

Aan de hand van de resultaten die het algoritme ons teruggeeft, gaan we met een organisatie aan de slag. De groei die gewenst is hoort zo veel mogelijk bij het DNA-profiel van de organisatie zelf te liggen. Wij stellen aan de hand van het organisatie DNA veel vragen en brengen, waar nodig, een organisatie in contact met een adviseur die past bij het DNA van de organisatie. Na verloop van tijd brengen we het DNA nog een keer in kaart om de groei objectief te maken. Wij zetten gevoel om in data en wij helpen een organisaties gezond te groeien.

Wie zit te wachten op Stratego Development?

Wij richten ons op organisaties die hard groeien, of organisaties die te maken krijgen met een reorganisaties of fusies. Dit zijn organisaties met een grote verandering waar inzichten noodzakelijk zijn. Onze DNA-scan geeft deze inzichten om de juiste keuzes te maken. Achteraf helpt het DNA om te bepalen waar nog aan gewerkt moet worden.

Wat is het verdienmodel?

Doordat we onze organisatie zo schaalbaar mogelijk inrichten kunnen we relatief lage prijzen rekenen voor de verschillende fases van onze klanten. Zo zijn we betaalbaar voor MKB-bedrijven, maar zouden we ook grotere organisaties kunnen helpen. Onze klanten betalen voor het volledige DNA-traject:

• DNA-scan (prijs afhankelijk van het aantal medewerkers);
• Adviessessie van ruim 4 uur;
• Materiaal om inzicht in de resultaten te geven:
o Presentatie van resultaten;
o Pdf-rapport met gedetailleerde informatie;
o Infographic met basisinformatie over het DNA;
• Optioneel: Team sessies om meer te halen uit de resultaten;
• Optioneel: DNA-HR Handboek template op basis van het DNA-profiel.

Hoe ver is Stratego Development?

We bestaan momenteel 1,5 jaar. Hierin hebben we het eerste jaar gefocust op de ontwikkeling van ons algoritme. We hebben theorieën uitgezocht, vragen geperfectioneerd, systemen op gebouwd en dashboards ontwikkeld. Tegelijkertijd zijn we gedurende de ontwikkeling veel gaan testen. Wij voelen het meest voor innovatie door “learning by doing”. We hebben eerst een aantal gratis DNA-scans uitgevoerd om daarna de tweede versie te testen tegen eigen prijsbepaling. Uiteindelijk zijn we halverwege 2018 serieuze opdrachten gaan uitvoeren. De meest aansprekende klant in ons portfolio is audiofabrikant Sennheiser. Momenteel zijn we hard bezig om onze naam bekender te laten worden. Door een marketingstrategie gericht op content en persoonlijk contact zien we meer interesse in ons werk.

Waar willen jullie over vijf jaar staan?

Over vijf jaar hebben we een familiebedrijf met meerdere collega’s waar familie altijd centraal blijft staan. Wij helpen organisaties in verschillende landen op twee manieren:

Allereerst is onze DNA-scan beschikbaar via een licentie model. Hierdoor kunnen adviseurs, marketingbureaus, M&A-kantoren en verschillende andere partners zelf met de DNA-scan aan de slag. Om dit te bereiken zijn we ons software platform aan het door ontwikkelen. Ook zetten we een trainingsmodule op, zodat iedereen op de juiste manier met de resultaten kan werken.

Daarnaast willen we aan de slag met de DNA-data. We willen vanuit de anonieme dataset analyses gaan maken over markten, fases, groei, etc. Daardoor leren we steeds meer over organisaties en kunnen we gerichter advies gaan geven. Op basis van deze gegevens kunnen we ook onze content marketing beter opbouwen en kunnen we de DNA-scan nog meer uit ontwikkelen.

Wat zijn jullie leermomenten tot nu toe?

We hebben in de afgelopen 1,5 jaar veel geleerd. Van de basis ondernemerslessen (cash, cash, cash) tot het bepalen wanneer je om advies vraagt. Gelukkig mogen wij samenwerken, hierdoor kunnen we elkaar helpen groeien en vullen we elkaar aan op de dingen waar we van nature minder goed in zijn. Doordat we een raad van advies en een raad van ongevraagd advies hebben, krijgen we vaak goed feedback op onze stappen. Deze groepen mensen horen in onze familie en helpen ons groeien.

Wat wil je ons nog zelf vertellen over Stratego Development?

Doordat de wereld zo snel verandert is het belangrijk om goed te snappen hoe je organisatie in elkaar zit. Sterker nog, de veranderingen overleven kan alleen wanneer de identiteit van een organisatie bekend is. Als management van een organisatie kan je het hele bedrijf niet kennen. Helemaal niet wanneer je hard groeit. Wij helpen om de blinde vlekken bloot te leggen, die in de toekomst grote groeipijnen kunnen worden. Want de grootste beperking op groei is meestal de ondernemer of het managementteam.

Kijk gerust op onze website, hier leggen we meer uit over organisatie DNA. Neem daarnaast contact op met Alexander of Michael. We maken graag tijd voor een bakje koffie of thee om eens door het concept van organisatie DNA te lopen en elkaar te leren kennen.