Startup van de maand: LinkPizza

Startup van de maand: LinkPizza
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Startup van de maand

Content is King, distribution is Queen: Via LinkPizza krijg je op jouw verzoek uniek geschreven content, die ook nog eens verspreid wordt door de relevantste influencers, bloggers, en publishers op de door hen beheerde kanalen. Dit helpt je branding en vindbaarheid in Google op een unieke en snelle manier onder jouw geselecteerde doelgroep te verbeteren. Door onderstaande vragen te beantwoorden geeft Klaas Joosten van LinkPizza ons een kijkje achter de schermen.

Wie zitten er achter LinkPizza
Het team bestaat uit oude bekenden en tevens founders; Dennis Brouwer (53), Arjan Pronk (28), Robin Eggenkamp (31) en Klaas Joosten (44). Zij kennen elkaar van affiliate netwerk M4N, en daarna de startup ZEEF.com en vormen de technische bouwstenen van LinkPizza. Het team is daarna uitgebreid met Marleen Assink (24), Mandy Schaaf (34), Peter Terpstra (49) en Thomas Mansvelt (31). Zij zijn verantwoordelijk voor de relaties met publishers en adverteerders.

Wat is het concept van LinkPizza?
LinkPizza biedt een marktplaats voor het inkopen en verkopen van content gemaakt en geplaatst door influencers. Vraag en aanbod komen hier samen voor het inkopen van artikelen, blogposts en Instagram posts. Als adverteerder kun je een oproep plaatsen voor het schrijven van content (een campagne). Publishers en influencers pitchen op deze campagnes met een motivatie, vraagprijs en geverifieerde mediakit. Je kunt dan de samenwerkingen selecteren op basis van onder andere bereik, doelgroep en categorie. Beide partijen krijgen volledig inzicht in het resultaat van de geplaatste artikelen.

Wie zit te wachten op LinkPizza?
Iedereen die geld wil verdienen! Adverteerders zoeken meer exposure, backlinks en traffic via publishers om zo nieuwe klanten te kunnen vinden.

Content publishers hebben steeds meer moeite om inkomsten te genereren via traditionele (banner) advertising en zijn op zoek naar additionele methodes om geld te verdienen aan hun content.
De traditionele methodes van online adverteren zijn voor beide partijen steeds moeilijker geworden. Dit komt door de kleinere schermen, de nieuwe adblockers, de ingevoerde privacywetgeving (AVG). Ook leveren de inkomsten via affiliate marketing vaak niet genoeg op voor echte content websites. Kortingscode- en vergelijkingswebsites kapen namelijk vaak de affiliate vergoedingen weg, terwijl zij niet de awareness hebben gecreëerd.

Het beoordelen van publishers en influencers, de opgeleverde content, prijsonderhandeling en doormeten is vaak erg tijdrovend. LinkPizza maakt dit efficiënt, overzichtelijk en transparant.

Zowel influencer als advertising agencies hebben behoefte aan een eenvoudig platform, dit vanwege de tijdsbesparing op de onderhandeling en het verschaffen van de resultaten van de campagnes.

Wat is het verdienmodel?
De adverteerder betaalt voor de opgeleverde content. Hiervan verdient de publisher 80% van de vergoeding. De adverteerder ontvangt daarvoor pitches, geverifieerde mediakits en statistieken van de samenwerkingen. Het gebruik van ons platform is kosteloos, net als onze diensten zoals advies en controle. Ook handelen wij de gehele financiële administratie af voor beide partijen.

Hoe ver is LinkPizza?
De dienst van LinkPizza sluit naadloos aan bij de huidige en toekomstige markt van online marketing. We zien een sterke verschuiving van banners en traditionele linkbuilding naar echte storytelling.
Technisch gezien zijn we ook hard op weg: we hebben nu websites en Instagram gekoppeld om de campagne data (views, reads, clicks en sales) realtime op te halen en zullen daar Youtube, Facebook, Twitter en andere kanalen spoedig aan toevoegen.
Adverteerders kunnen in de nabije toekomst campagnes over alle kanalen tegelijk uitzetten. Je kunt dan kosten besparen op Google- en Facebook campagnes door gebruik te maken van het bereik van echte influencers.

Waar willen jullie over 5 jaar staan?
We have big plans! Wij zijn dan nog steeds het nummer één platform van Nederland en hebben content marketing écht op de kaart gezet. Dit doordat grote maar ook kleinere adverteerders hun marketingbudgetten van Google en Facebook hebben verschoven naar onze sustainable content marketing oplossing. We hebben Engeland veroverd en hebben vanuit daar de oversteek naar de Verenigde Staten gemaakt. Onze back-end is daar nu namelijk al klaar voor. De grootste agencies van de wereld werken tegen die tijd met ons samen.

Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?
Niets is zo moeilijk als opnieuw een startup te beginnen, ook al heb je het al een paar keer gedaan. Vooral omdat je denkt dat je het wel weet. Wat ik vooral zie is dat je team in balans moet zijn qua FTE, kennis en kunde. Je kunt een mooi platform bouwen, maar zonder marketing en sales weet niemand dat je bestaat. Zelfs met kennis van de lean startup methodes blijft het moeilijk om te bepalen waar je budget naar toe moet gaan; ontwikkeling van het product of het eerst proberen te verkopen en kijken wat mensen interessant vinden.

Wat wil je ons nog zelf vertellen over LinkPizza?
Iedereen vraagt ons hoe we aan de naam LinkPizza komen. LinkPizza staat er voor dat iedereen zijn eerlijke deel krijgt van de pizza (Pizza slice in het logo). Het gaat er bij LinkPizza om dat de daadwerkelijke inspanning wordt beloond die de influencer / publisher heeft geleverd om de juiste klanten aan te leveren aan de adverteerder.