Startup van de maand: Gym Label

Startup van de maand: Gym Label
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Startup van de maand

Wesley Kelder en Stephano Boadi zijn de eigenaren van het bedrijf Gym Label, opgestart tijdens de coronacrisis. Zij speelden hiermee handig in op de sluiting van alle sportgelegenheden en de groei van het “thuis trainen”. Gym Label richt zich op de levering van onder andere accessoires voor thuis trainingen en de productie van sportkleding. Ook zetten zij in op startende ondernemers die een eigen sportmerk of eigen sportkleding willen opzetten. Door antwoord te geven op onderstaande vragen geeft Wesley kelder ons een kijkje achter de schermen van dit jonge bedrijf.

Wie zitten er achter Gym Label?
Wesley Kelder en Stephano Boadi zijn de oprichters van Gym Label. Daarnaast werken er 2 personeelsleden die gedetacheerd worden vanaf het online marketing bedrijf Muscle Media waar Wesley Kelder eigenaar van is. Een efficiënte en praktische aanvulling op elkaar.

Wat is het concept van Gym Label?
In 1 zin gezegd: private label branding van alle soorten textiel & sportaccessoires:

Wij begeleiden start-ups met de volledige opzet van hun kledinglijn of sportmerk waarbij Gym Label meerdere facetten volledig uit handen neemt zoals sourcing van producten, het ontwikkelen van producten of het re-branden van bestaande producten en productie tot de import doet van alle producten. Gym Label werkt samen met de grootste fabrieken in o.a. China die tevens produceren voor de grootste A-merken. Onze kracht ligt hem in de communicatie met Aziatische partijen waar veel bedrijven veel hoofdpijn en bottlenecks ondervinden. Gym Label fungeert als hoofd aanspreekpunt voor alle producten van jouw merk welke bij Gym Label zijn geproduceerd. Dit bespaart onze klanten enorm veel hoofdpijn en tijd waardoor iedereen gewoon kan blijven doen waar hij/zij goed in is of wat hij/zij leuk vind.
Daarnaast biedt Gym Label als extra service een stukje marketing & online marketing ondersteuning waarbij Wesley Kelder fungeert als business coach voor zowel bestaande gevestigde ondernemingen als start-ups.

Wie zit te wachten op Gym Label?
De aanvragen bij Gym Label zijn sinds de tweede lockdown helemaal ontploft! 80% van de aanvragen zijn personen die echt iets willen beginnen. Er is dus nog niet een volwaardig functionerend bedrijf. Veel mensen zitten thuis en komen toch tot de conclusie dat men iets voor zichzelf willen opbouwen.

Wat is het verdienmodel?
Wij verdienen aan de marge tussen productie en lever prijs. Met deze marge moeten wij onze gewerkte uren en kosten dekken plus winstgevendheid creëren om het bedrijf door te ontwikkelen. Kortom, simpelweg marge op producten.

Hoe ver is Gym Label?
Wij zijn pas net begonnen. Wij staan in de kinderschoenen. Wel hebben wij enorm veel ervaring. Stephano heet al 10 jaar ervaring met de handel, communicatie, fabrieken en leveringen vanuit China. Wesley heeft meer dan 10 jaar ervaring in het opzetten van bedrijven, websites, online marketing etc. Vandaar dat de opzet van het bedrijf Gym Label zo vliegensvlug gaan. Wij combineren al onze sterktes en schakelen erg snel in de groei naar een steeds meer geautomatiseerde en geprofessionaliseerde organisatie. Waar zijn wij op de schaal van 1 tot 10? Ik zou zeggen op 1,5! Nog erg veel ruimte voor groei dus! De basis staat, de fundering is gelegd. Nu gaan wij bouwen! :-)

Waar willen jullie over 5 jaar staan?
De fictieve stap 7 van de tien. Waarna de laatste 3 stappen een groei zal zijn tot grootste sportkleding en sportaccessoire leverancier van niet alleen Nederland, maar heel Europa!

Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?
1. Snel anticiperen op sociaal culturele veranderingen door bijvoorbeeld de change of perception en de verandering in doen binnen de sportieve sector door vele corona maatregelen.
2. Change of perception, dat wij zien dat er veel psychologische en mentaliteitsveranderingen gaande zijn door corona maatregelen waar wij als bedrijf soms nog sneller op kunnen anticiperen door bijvoorbeeld meer actieve innovatie en aanbod veranderingen. Door de hoge werkdruk lukt dit nog niet altijd.
3. Een van de belangrijkste learnings waar wij nu middenin zitten, is het leren filteren van potentiële klanten. Wij krijgen dagelijks veel aanvragen binnen en zijn veel uren bezig om hen te woord te staan. Wij zijn nu steeds beter in het filteren van bepaalde type klanten die die beter bij ons als bedrijf passen, waardoor we meer kunnen bewerkstelligen in dezelfde tijd. Erg belangrijk in deze is het feit dat wij niet moet iedere partij zaken willen doen. Wij vinden wederzijdse communicatie en concreetheid erg belangrijk. Als de communicatie van een potentiële klant te moeizaam gaat of men niet tijdig aanlevert wat wij willen en moeten weten, sturen wij soms deze personen door naar concullega's of webportalen waar men zelf dingen kan regelen. Wij willen ons steeds meer focussen op partijen en personen die echt lange termijn een brand willen bouwen of hun brand willen uitbreiden in verhouding tot "partijen die even snel wat euro's willen verdienen."

Wat wil je ons nog zelf vertellen over Gym Label?
Ik wil het laatst getypte nog even benadrukken: wij hebben nu echt geleerd en geconcludeerd dat iedereen er veel gelukkiger van wordt als wij soms gewoon super recht door zee zijn met onze (potentiële) klanten. Als wij denken dat een project niet gaat slagen, zeggen wij dit direct. Dit doen wij met een concrete onderbouwing, business tip, feedback plus suggesties. Deze manier van zakendoen wordt enorm gewaardeerd door letterlijk iedereen. Hier in Nederland zijn wij van origine al lekker direct met elkaar. Zo staan wij Nederlanders er ook om bekend bij bijvoorbeeld onze Vlaamse buren. Dit is ook een belangrijk element in het filteren van onze klanten. Hoe beter het plan, hoe beter en concreter de communicatie, hoe beter we long term strategische lijntjes kunnen uitstippelen, hoe beter uiteindelijk het succes van het project.