Startup van de maand: Closure

Startup van de maand: Closure
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Startup van de maand

Eén centrale plek waar nabestaanden alle abonnementen, contracten en accounts van hun overleden dierbare kunnen opzeggen. Dat is het idee achter de startup van deze maand: het nieuwe digitale platform Closure. Door onderstaande vragen te beantwoorden geeft Closure ons een kijkje achter de schermen.

Wie zitten er achter Closure?
Graciëlla van Hamersveld en Chantal van der Velde zijn de co-founders van Closure. Wij hebben beiden een achtergrond in econometrie en consultancy. Bart Verhaegh is de developer van Closure en is tevens aandeelhouder. Verder werken Jochem Meeuwissen, Laurine Koot en Annemiek Hellings bij ons. Tot slot hebben we een netwerk van adviseurs en coaches die ons op allerlei vlakken ondersteunen.

Wat is het concept van Closure?
Één centrale plek waar nabestaanden alle abonnementen, contracten en accounts van hun overleden dierbare kunnen opzeggen óf overzetten op een andere naam. Dat is wat wij bieden met ons digitale platform Closure.

Vrijwel iedereen kent wel iemand die door leeft op Facebook of Linkedin, terwijl diegene er niet meer is. Dit is pijnlijk. Voor nabestaanden kost het afronden van social media, maar ook telecom, gas-water-licht, verzekeringen, tijdschriften en alle andere abonnementen, contracten en (online) accounts na een overlijden vaak veel tijd. Het gaat gepaard met onnodige kosten en betekent een constante confrontatie met hun verlies. Vooral dit laatste is een groot pijnpunt.

Wie zit te wachten op Closure?
Naast nabestaanden zitten ook bedrijven te wachten op Closure. Het platform is gebaseerd op een netwerk van private bedrijven. Het netwerk biedt bedrijven waarde, doordat zij wat betreft de melding zowel een ontvangende, als aanbiedende rol hebben in het netwerk.

1. Ontvangende partij van efficiënte overlijdensmeldingen: Het proces van overlijdensmeldingen is voor veel bedrijven uitdagend. Er zijn hoge klantenservice-kosten mee gemoeid doordat er meerdere contactmomenten per nabestaande zijn. Bovendien is er meer dan eens sprake van reputatieschade bij bedrijven door slecht ingerichte processen. Zo vraagt bijvoorbeeld elke afdeling van eenzelfde bedrijf dezelfde documenten uit bij nabestaanden. Het Closure platform stuurt een gestandaardiseerde en bedrijfsspecifieke melding met de juiste data die Closure op kwaliteit heeft gecontroleerd.

2. Aanbiedende partij van het Closure netwerk: Bedrijven integreren door middel van een koppeling tussen hun eigen systeem en die van ons, ook wel bekend als een API, het digitale proces voor overlijdensmeldingen in hun eigen website. Hiermee biedt elk bedrijf een centraal punt waar nabestaanden slechts eenmalig de documenten uploaden om zo meerdere bedrijven te informeren en waar elke afdeling de status communiceert. Dit digitale, overkoepelende proces optimaliseert het afzonderlijke proces van elk individueel bedrijf én biedt nabestaanden de mogelijkheid om direct ook andere bedrijven te informeren. Deze extra service zorgt tegelijkertijd voor een netwerkeffect tussen bedrijven onderling. Elk bedrijf heeft er namelijk voordeel bij als zoveel mogelijk meldingen via het netwerk verlopen.

Wat is het verdienmodel?
Onze dienst kost op onze website €99. De dienst wordt echter kosteloos of tegen een gereduceerd bedrag aangeboden via onze partners. We voeren veel gesprekken met bedrijven en verwachten het netwerk de komende tijd daarom snel te kunnen uitbreiden. De samenwerking met Ardanta en KPN toont de relevantie van de dienst van Closure voor bedrijven.

Hoe ver is Closure?
Ons platform is volledig operationeel en we hebben al vele nabestaanden succesvol geholpen. In mei hebben we de Philips Innovation Award gewonnen. De jury gaf aan dat wij een voor velen een bekend probleem aanpakken en dat wij, ondanks dat we pas 1 jaar bezig zijn, een pilot met twee grote bedrijven hebben gerealiseerd en er veel potentiele partners in de pijplijn zitten. Door het schaalbare business model zag de jury om die reden veel potentie om een grote – en tevens groeiende – last weg te nemen in de huidige samenleving.

Waar willen jullie over 5 jaar staan?
Wij voorzien een dag waarop overal ter wereld ieder zijn of haar nalatenschap in de private sector automatisch wordt afgerond, net als in de publieke sector. Onze ambitie is daarom dan ook om op korte termijn ons netwerk van private uit te breiden naar het buitenland.

Wat zijn jullie leermomenten tot nu toe?
Wij hebben op allerlei vlakken enorm veel geleerd. Naast alles wat komt kijken bij het opzetten van een bedrijf, hebben we veel ervaring opgedaan in de markt. Alle clichés zijn waar: Je bedenkt een concept en dit verandert gaandeweg volledig. Ons eerste product was een B2C product, terwijl we nu juist richten op bedrijven. Nu zijn we bezig met een investeringsronde. Ook daar gaat weer een wereld voor je open.

Wat wil je ons nog zelf vertellen over Closure?
Onze grootste blunder? Wij hadden eerst het logo zelf gemaakt, waarbij de C van Closure opging in het rondje. Als we nu terug kijken naar dit logo staat er eigenlijk ‘Losure’, dus als je het uitspreek: Loser. Hier kunnen we nog steeds hard om lachen samen.