Startup van de maand: accessART

Startup van de maand: accessART
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Young Startup Nieuws

De Startup van de maand is accessART. Oprichter van accessART, Sabrina Bos geeft een kijkje in haar bedrijf door antwoord te geven op onderstaande vragen.

1) Wie zitten er achter accessART?
accessART is ontstaan toen de founder Sabrina Bos veel van haar vrienden mooie appartementen zag kopen, waarvan ze vervolgens de muren leeg lieten of simpele posters aan de muur hingen. Dit terwijl ze van bevriende kunstenaars te horen kreeg dat zij het lastig vonden om hun kunst buiten de eigen relatiekring te verkopen. Sabrina dacht: dit moet anders kunnen. accessART was geboren. Inmiddels heeft Sabrina twee co-founders gevonden die het team hebben versterkt op het gebied van software development, sales en management.

Founding team:
Sabrina Bos - Founder: gaf een goed betaalde baan bij een internationaal IT consulting bureau op en wist accessART van een idee in minder dan twee weken om te zetten in een Minimum Viable Product en binnen 3 maanden (part-time) te converteren naar omzet; Sabrina is verantwoordelijk voor alle back-end zaken (HR, legal, accounting), het vertalen van de business requirements naar het platform, de (online) marketing activiteiten en de ontwikkeling van tools die het concept van online kunst verkopen moet veranderen.

Ralf de Ruijter - Co-Founder: is vanuit een corporate B2B bedrijf overgestapt naar de startup wereld en heeft meer dan 12 jaar ervaring met aansturen van sales teams op directie en senior management niveau; Ralf is verantwoordelijk voor het werven van kunstenaars, het ontwikkelen en optimaliseren van sales materialen en methoden en het ontwikkelen en vermarkten van diensten ter ondersteuning van kunstenaars

David Ferreira - Co-Founder: is een business minded developer die al enkele platforms succesvol in de markt heeft gezet en die focust op snelle, veilige en functionele websites - David is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het platform en is in de lead om dit platform voor te bereiden op de groei richting een van de grootste spelers in de online kunstmarkt..

2) Wat is het concept van accessART
accessART is een wereldwijd online kunst platform dat kunstenaars verbindt met jonge kunst kopers die op zoek zijn naar unieke, maar toch betaalbare kunst.

In het doolhof van online kunst aanbieders kiest accessART er als een van de weinigen voor om een duidelijke positie te kiezen in de markt. accessART is van alleen een online art platform aan het groeien naar het concept van een full-service provider voor kunstenaars, hierbij optimaal gebruik makend van de omvang en kracht van de kunstenaars community die verbonden is aan het platform.

accessART onderscheidt zich op de volgende manier:

Transparantie

  • Kunst op ons platform kost nooit meer dan 1000 euro. Jonge kunst kopers worden zo niet afgeschrikt en weten waar ze moeten zijn voor unieke, betaalbare kunst
  • Kunstenaars op accessART bepalen zelf hun prijzen, wij adviseren 
  • accessART hanteert geen enorme commissies en werken dus ook niet met kortingsacties die het gevoel geven dat prijzen niet realistisch zijn. De kunstenaar bepaald.
  • Wij praten in een taal die de consument begrijpt. Geen fancy art-terms, maar makkelijk te begrijpen informatie over de kunstwerken.
  • Kunst op ons platform komt direct van de kunstenaar. Galleries of overkoepelende organisaties kunnen hun werk niet verkopen via accessART

Digitization

  • accessART bindt kunstenaars door diensten te ontwikkelen die kunstenaars helpen en ontzorgen bij het online aanbieden van hun kunst

Globalization 

  • accessART is een wereldwijd en multi-lingual platform - kunstenaars en klanten van over de hele wereld zijn welkom en kunnen in hun eigen taal kunst kunst kopen en verkopen.

3) Wie zit te wachten op accessART?
Wij focussen ons aan de ene kant op jonge mensen die wel iets unieks aan de muur willen, maar hiervoor niet zo snel naar een gallery of artfair gaan omdat dit als moeilijk of te duur wordt ervaren. Wij willen deze groep helpen om echte “conversation starters” aan de muur te krijgen. We gebruiken daarvoor slimme tools en media om de kunst tot leven te brengen in iemand z’n omgeving, zonder dat ze het werk in real life hebben gezien. Transparantie over prijzen en direct contact met de kunstenaar staat hier voorop.

Aan de andere kant focussen wij ons op het ondersteunen van kunstenaars. Dit doen wij door een legio aan services te ontwikkelen waarmee kunstenaars zich zelf online sterk neer kunnen zetten en waardoor zij zich kunnen focussen op het creeëren van de kunst. Denk hierbij aan het digitaliseren van kunst, kunstenaars te helpen met storytelling en online marketing en het ondersteunen van de kunstenaars bij het internationaal verschepen van de stukken.

4) Wat is het verdienmodel?
accessART ontvangt commissie voor ieder werk dat verkocht wordt. Op termijn is het ons streven om deze commissie geheel of gedeeltelijk te laten vervallen en onze verdiensten te halen uit te ontwikkelen diensten die kunstenaars helpen om hun kunst online te verkopen.

Wij geloven dat we hiermee waarde kunnen creeren voor onze kunstenaars, en dat we op deze manier een langdurige klantrelatie kunnen opbouwen. Daarnaast zorgt het ervoor dat de kopende klant het gevoel heeft direct bij de kunstenaar te kopen zonder dat er marges bij derden aan de strijkstok blijven hangen.

5) Hoe ver is accessART?
accessART is een early phase startup die tot nu toe volledig gebootstrapped is. accessART is binnen enkele maanden ontwikkeld door de solo-founder met minimale investeringen, waardoor snelle groei uitbleef. Door het aanhaken van 2 co-founders en een stagiaire heeft accessART nu de capaciteit om volle kracht vooruit te gaan en grotere stappen te zetten.

De startup mentaliteit blijft: we zijn continue in gesprek met onze klanten en met onze kunstenaars om te leren wat we kunnen verbeteren. Persoonlijke relaties met onze kunstenaars betekenen dat onze nieuwe initiatieven uitgebreid met onze klanten getest kunnen worden. Er wordt alleen wordt geinvesteerd in nieuwe projecten wanneer bevestigd is dat onze klanten waarde hechten aan de nieuwe service of dienst.

accessART geschiedenis:
- opgericht in februari 2015
- website online in maart 2015
- eerste kunstenaar online in maart 2015
- eerste werk verkocht via accessART in juni 2015
- team uitgebreid met commerciele co-founder en marketing intern in september 2015
- grens van 100 werken online bereikt in oktober 2015
- team uitgebreid met lead developer in oktober 2015
- grens van 1000 volgers op Instagram bereikt per oktober 2015

Korte termijn doelstellingen
- 200 kunstenaars online per eind 2015
- conversie site naar toekomst bestendige structuur per eind 2015
- lancering van eerste diensten op het gebied van shipping & packing voor eind 2015
- Lancering van eerste online hulpmiddelen ter ondersteuning van online kunstverkopen

6) Waar willen jullie over 5 jaar staan?
Over 5 jaar is accessART een van de grote spelers in de online art industrie. Wij zijn een gefocust online platform waar mensen op een eerlijke en transparante manier de vetste kunst van over de hele wereld kunnen kopen. Met een ijzersterke internationale community van kunstenaars en jonge kunst liefhebbers veranderen wij de manier waarop kunst online wordt gekocht en verkocht. Wij zijn voorloper op het gebied van het gebruik van technologische tools om het verhaal achter de kunst te vertellen en leveren uitstekende, competitief geprijsde diensten om kunstenaars zichzelf te laten ontwikkelen en ondersteunen in hun artistieke carriere.

7) Wat zijn jouw leermomenten tot nu toe?
Je moet het gewoon doen: blijf niet denken of opschrijven totdat je denkt het ultieme product te hebben - dat is het toch niet. Bouw, vraag feedback, verander - en begin die cycle weer opnieuw. Dit bespaart een hoop geld, tijd en frustratie.
Voor complexe zaken, zoek zo snel mogelijk hulp. Je moet je je focussen op de groei van je bedrijf, niet op alle randzaken. Juridische vragen of je administratie opzetten - vind de professionals. Er zijn startup advocation, startup accountants en meer. Zij helpen je vaak gratis of tegen een gereduceerd tarief!
De startup community is geweldig - welke vraag je maar hebt, hij wordt beantwoord door andere founders of startup guru’s. Het netwerken en de wil om elkaar te helpen heeft ons echt verbaasd! Sommige tips die we hebben gekregen hebben sterk bijgedragen aan de groei die we tot nu toe hebben meegemaakt. Ga dus niet uren in je eentje zitten Googlen, maar gooi je vraag in een LinkedIn groep of een ander forum.

8) Wat wil je ons nog zelf vertellen over accessART?
De online kunstverkoop is van 2013 naar 2015 van 1 miljard gestegen naar 3 miljard omzet per jaar. Hiervan is 85% kunst met een verkoopwaarde < 1000 euro. De verwachting is dat deze trend zich doorzet en de online kunstmarkt in 2019 een waarde van 6 miljard euro bedraagt.