Startup SRXP krijgt flinke investering

Startup SRXP krijgt flinke investering
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Startups

Sinds 2010 veroveren de jonge internetondernemers van SRXP vanaf het Science Park de markt met hun innovatieve oplossingen voor mobiel en online declareren. Internationaal actieve klanten als Ecco en Bugaboo maken al gebruik van hun diensten. Op 9 februari tekenden de drie oprichters een driejarige overeenkomst met investeringsfonds Walvis Participaties, dat een minderheidsbelang in het bedrijf krijgt. Dankzij deze samenwerking én kapitaalsinbreng kan SRXP nu versneld groeien. ‘In Europa, of liever nog, de wereld.’

Verfomfaaide bonnetjes

Het business-idee voor SRXP werd destijds geboren uit ergernis over verfomfaaide bonnetjes in portemonnees en papieren declaratieformulieren. Het declaratieproces digitaliseren; dat zou bedrijven een enorme kostenbesparing kunnen opleveren! Zo gedacht, zo gedaan. Want tijdens de minor Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en met begeleiding vanuit het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) kreeg het plan al snel concreet handen en voeten.

Dóén!

‘Rogier, Mark en ik hebben elkaar tijdens de minor leren kennen en daar in korte tijd onze declaratie App kunnen bouwen en naar de markt kunnen brengen’, vertelt Pieter Verbruggen, directeur en medeoprichter van SRXP. ‘Mark en Rogier hadden de technische kennis als informatiekundigen; ik de commerciële dankzij mijn studie International business administration. Met onze gebruiksvriendelijke App kunnen klanten eenvoudig hun papieren bonnetjes fotograferen met hun smartphone, waarna zij ze digitaal kunnen verwerken en beheren. De coaches van de minor die ons begeleidden bij onze eerste stappen, stimuleerden ons er vooral voor te gaan en te dóén.’

Tegen de crisis in

Pieter: ‘In de jaren die volgden, kregen we – tegen de crisis in – onder meer het vertrouwen van de Rabobank die ons een lening gaf. Inmiddels bedienen we met een achtkoppig team (6 fte) van developers, designers, en salesmensen onze klanten als Ecco, Bugaboo en SkyTeam, waar alle werknemersdeclaraties nu automatisch worden verwerkt.’ De kracht van de oplossingen die SRXP biedt, zit vooral in het gebruikersgemak en de snelheid waarmee specifieke wensen kunnen worden vertaald naar nieuwe technische toepassingen.

Nieuwe stap

Op 9 februari 2014 zetten de jongens een nieuwe, belangrijke stap: hun handtekeningen onder een stevige investeringsovereenkomst met Walvis Participaties. ‘Hiermee beschikken we nu over een betrouwbare partner die ervoor zorgt dat we versneld en strategisch kunnen groeien, en die – ook internationaal – nieuwe deuren bij klanten en partners voor ons opent’, aldus een trotse Pieter.

Een goed netwerk

Hoe het zo is gekomen? ‘Ruim een jaar geleden bracht onze coach Robert van Dortmond van de minor en ACE ons in contact met Joop Drechsel, de CEO van Walvis Participaties’, vertelt Pieter. Dit fonds dat begin vorig jaar officieel werd opgericht, is een initiatief van zakenman John Fentener van Vlissingen, oprichter van BCD Travel/Vliegwinkel/CheapTickets, en richt zich op ondersteuning van jonge internetondernemingen.

Internationaal groeien

Walvis Participaties zocht kandidaten die zichzelf al hadden bewezen in de markt; IT-bedrijven die met een kapitaalinjectie snel zouden kunnen doorstoten. Pieter: ‘En wij hadden belangstelling, wat dacht je! Er was ook direct een klik met het team van Walvis Participaties. Zij ondersteunen ons de komende jaren met hun specifieke kennis – bijvoorbeeld op het gebied van corporate sales en pr – middelen en faciliteiten. Een niet-geringe partner met een uitgebreid internationaal netwerk waar wij graag gebruik van maken. Sterker nog, onze eerste partnerovereenkomsten over de grens, in Frankrijk en Duitsland, zijn al een feit, met dank aan Walvis Participaties.’

Nieuwe mensen

Met de kapitaalsinbreng van het fonds moet SRXP, dat sinds vorig jaar break-even draait, in de komende jaren ten minste 100.000 gebruikers hebben. ‘Om deze doelstelling te halen, zijn we nu op zoek naar nieuwe mensen’, vertelt Pieter. ‘Daadkrachtige doorzetters – developers, designers – die wel oren hebben naar een rit in onze rollercoaster. Want sinds de start is het hier doorpakken, doorzetten, en groeien. En als nieuwe dingen dan lukken en klanten tevreden zijn, dan geeft dat heel veel voldoening.’