Startende blogger? Deze tips maken jou snel, productief en zichtbaar

Startende blogger? Deze tips maken jou snel, productief en zichtbaar
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden

Bloggen wordt steeds belangrijker in de communicatiewereld. Dat betekent dat je als startende blogger praktisch en productief moet zijn. Bloggen, vloggen en alles wat daarbij in de buurt komt, wordt steeds belangrijker in de communicatiewereld. Voor alle toekomstige communicatieprofessionals wordt freelancen waarschijnlijk onvermijdelijk. De arbeidsmarkt verandert. En dat betekent dat je, ook als startende blogger, jezelf praktisch en productief moet opstellen. Maar waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat je niet onnodig veel tijd kwijt bent?

1. Verzamel ideeën
Iedere blog begint natuurlijk met een idee. Het bedenken van ideeën neemt vaak de meeste tijd in beslag. Een goede voorbereiding is dan ook (letterlijk) het halve werk. Het is hierbij belangrijk om te bedenken dat wanneer je start met het schrijven van jouw blog, je denkwerk van tevoren moet doen.

Het bedenken van ideeën is een proces, dat even moet ‘pruttelen’ in je hoofd. Klinkt misschien gek, maar wanneer je er (on)bewust mee bezig bent van tevoren, ontwikkel je vanzelf nieuwe ideeën. Hieronder staan een aantal tips, hoe je het beste je ideeën kan bedenken en ordenen.

  • Maak een (reserve)ideeënlijstje
    Komt er zomaar iets in je hoofd op? Schrijf deze ideeën dan ook op! Maak bijvoorbeeld in je telefoon een opsomming van alle onderwerpen die in je hoofd opkomen en ververs dit regelmatig. Wanneer je een ‘inspiratieloze’ dag hebt, kan je altijd terugvallen op dit reservelijstje. En dat scheelt natuurlijk tijd. Het maken van dit lijstje hoeft niet eens veel tijd te kosten en kan op ieder moment van de dag, wanneer je even niets te doen hebt.
  • Houd de actualiteit bij
    Maar waar kan je dan beginnen met het verzamelen van ideeën? De actualiteit kan een grote inspiratiebron of aanleiding vormen. Bedenk bij ieder gerelateerd nieuwsonderwerp dat je tegenkomt: wat heeft dit voor consequenties voor mijn onderwerp? En wat betekent dit voor de mensen die dit willen lezen? Er zijn verschillende tools voor die je hierbij een handje kunnen helpen.
    Met Feedly kan je verschillende onderwerpen organiseren, bijhouden en bewaren. NewsBlur is een andere gratis tool waarmee je allerlei nieuwsonderwerpen kunt organiseren. Pluspunt voor studenten: de apps zijn gratis! Een tip bij gebrek aan inspiratie: de blog-calculator. De blog-calculator stelt (ook nog eens SEO-proof) allerlei blogonderwerpen voor die je op weg kunnen helpen. Hubspot heeft hiervoor een fijne tool.

2. Planning
Zoals al eerder genoemd werd, een goede voorbereiding scheelt veel tijd. Belangrijk daarbij is natuurlijk een goede planning; overzicht is de oplossing voor deadlinestress. De één maakt liever een planning op een whiteboard, terwijl de andere het liefst online plant. Dit kan bijvoorbeeld in Excel, of natuurlijk in de gebruikelijke agenda in je smartphone. Andere tools die je kunt gebruiken zijn Trello en Asana. Beide programma’s zijn ideaal voor het maken van planningen en to-do-lijstjes, Asana is bovendien gratis. Tello is dat ook, afhankelijk van de hoeveelheid opslag die je wilt gebruiken.

3. Zorg voor weinig afleiding
Afleiding zorgt alleen maar voor onnodige fouten. En dat wil je natuurlijk niet; zeker als beginnende professional moet je jezelf nog gaan bewijzen. Spel- en grammaticafouten zorgen ervoor dat je direct een stuk minder professioneel overkomt. Sluit jezelf daarom af, het liefst in een stille ruimte.