Social media: Plannen, meten en bijschaven.

Social media: Plannen, meten en bijschaven.
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Tech

Het is altijd interessant onderzoeken onder ogen te krijgen die betrekking hebben op de ontwikkeling van social media in Nederland. Dat soort cijfers zijn immers onmisbaar om te bepalen welke sociale netwerken de focus krijgen voor jezelf of je organisatie. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlanders, maar ook bedrijven, vergroeid zijn met social media.

De huidige situatie

Zo’n 8 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van social media en die netwerken worden steeds belangrijker geacht als bron van informatie. Het grootste en populairste netwerk is - niet verrassend - Facebook. Het enige sociale medium dat echter een toenemende groei kent, is LinkedIn. Dit professionele netwerk heeft 3,9 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan er 400.000 dagelijks actief zijn. Ter vergelijking: van de 7,9 Facebookers zijn er liefst 5 miljoen dagelijks op het kanaal te vinden. Maar waar de groei van Facebook (en Twitter) afneemt, kent LinkedIn juist een opgaande lijn. Dat is vooral te danken aan het aantal jongeren tussen de 18 en 24 dat het netwerk gebruikt; waarschijnlijk een gevolg van het stijgend aantal werkzoekenden in deze leeftijdscategorie.

‘Nieuwe’ netwerken

Google+ is dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek en van de 2 miljoen gebruikers zijn er 500.000 dagelijks actief. De nieuwe netwerken als Instagram, Pinterest en Foursquare hebben iets meer dan 1 miljoen gebruikers, waarbij vooral de bekendheid van Pinterest (20 procent) en Foursquare (17 procent) laag is. Pinterest past goed bij visueel ingestelde merken, maar gezien het beperkte dagelijkse gebruik (52.000) is het voor de meeste bedrijven nog niet noodzakelijk hiermee aan de slag te gaan.

Social media strategie bijschaven

Als je kijkt naar het zakelijke gebruik, is duidelijk dat vrijwel alle bedrijven (78 procent in 2011) social media inzetten. De vraag is echter of ze het allemaal wel zo goed doen en hun doelen, doelgroepen en het imago dat ze willen communiceren helder voor ogen hebben. Een ding is wel duidelijk: minder dan de helft meet effectief de resultaten. Als je een strategie hebt, is het niet zo ingewikkeld dit te doen. Social media tools assisteren hierbij en geven je als bedrijf informatie om te kunnen bijsturen.

Naast het stellen van doelen is het van belang social media KPI's (Kritieke Prestatie-Indicatoren) te bepalen. Ga verder dan likes, fans en (re)tweets en kijk ook naar het aantal fans binnen je doelgroep en het aantal retweets van jouw berichten door bijvoorbeeld influencers. Verder is het boeiend te kijken naar welke boodschappen terugkomen in de communicatie van anderen. Deze cijfers geven een indicatie van de kwaliteit van je communicatie en de loyaliteit van je fans en zijn cruciaal voor het bijschaven van je social media strategie.

Bron: www.whizpr.nl