Sjuul Berden van United Wardrobe; Wereldplannen met een online kledingkast

Sjuul Berden van United Wardrobe; Wereldplannen met een online kledingkast
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Startups

In het oude postkantoor op de Neude zit een bijzondere start-up. Drie Wageningse studenten begonnen drie jaar geleden met United Wardrobe, een marktplaats voor tweedehands kleding. De jonge ondernemers gaan de strijd aan met de ‘fast fashion’ van bijvoorbeeld H&M, Zara en Primark.

Slingerend door het statige oude postkantoor leidt Sjuul Berden (25) de weg naar het kantoor van United Wardrobe. Uit het raam is de drukte van de Potterstraat te zien. Berden: “We willen in het centrum zijn en Utrecht is een fijne stad. Ik voel me thuis hier.” De drie studenten kwamen uit Wageningen naar de Domstad om zich volledig te kunnen richten op het bedrijf. Het studentenleven was volgens Berden niet te combineren met zijn ambitie. “Thijs Verheul en ik gingen hier op kamers; met tien man in dienst is het een drukke bende en moet je er altijd zijn. Dan kun je niet doordeweeks in de kroeg gaan staan.”

Berden zat samen met Verheul in een ondernemersgroepje tijdens zijn studie. Het viel hem in zijn eigen omgeving op dat veel kleding van waarde niet werd gedragen, maar in de kast bleef liggen. “Ik heb drie zussen en zag dat de jongste heel vrolijk kon worden van een miskoop van de andere twee. Ik vroeg me af waarom niet meer mensen kleding verkochten. Je had wel Facebook-groepen en natuurlijk Marktplaats, maar die waren een beetje cheesy.” Bij United Wardrobe is stijl een sleutelwoord; de site staat vol stijlvolle kledingstukken die hippe vrouwen en mannen op bijna professionele wijze te koop aanbieden.

De twee studenten Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen vroegen een offerte op voor het bouwen van een website voor de sociale marktplaats. Daar kwam een bedrag uit van meer dan veertigduizend euro. Te gortig voor Berden en Verheul, die het liefst alles in eigen beheer hebben. Ze zochten een ‘whizzkid’, iemand die handig is met computers, en vonden die in medestudent Thijs Slijkhuis. “Hij snapt internet en computers fundamenteel. IT’ers zijn onze belangrijkste mensen; het product is heilig”, zegt Berden.

En toen zijn de jongens gaan ‘spammen’, naar eigen zeggen. Berden: “We hadden geluk dat we meteen in de Sp!ts stonden.” Op de eerste dag waren er vijfhonderd aanmeldingen voor de app en dat aantal groeide snel naar duizend in de maand. “Dat lukte dus wel”, merkt Berden droogjes op.

‘Lekker bezig’

Intussen bezoeken vijftigduizend mensen dagelijks de app of website van United Wardrobe, waarvan 10 procent uit België komt. “Zoveel kledingstukken in de wereld liggen onderin kasten en iedereen is ook altijd op zoek naar kleding. Ik geloof dat we tweedehands kleren hip and happening maken. Onze grootste concurrenten zijn nu H&M, Zara en de Primark. Op prijs concurreren is lastig. De kleding is bij ons goedkoper, maar met de uitverkoop bij de H&M en onze verzendkosten wordt het al lastig.”

Dat het product goed wordt ontvangen, is ook te zien aan de landelijke aandacht die het bedrijf kreeg (onder andere De Volkskrant, De Telegraaf en de NOS schreven al over United Wardrobe) en de gewonnen prijzen. “Het meest trots ben ik dat Sprout ons heeft uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar. Toen dacht ik: ‘wauw, we zijn lekker bezig’. Dit jaar moeten we maar liefst een omzet van 1,2 miljoen draaien. Daarom werk ik elke dag van negen tot elf. Omdat ik het zo graag wil.” Lees verder..