SEO anno 2020 | Wat moet je doen met jouw content?

SEO anno 2020 | Wat moet je doen met jouw content?
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Ieder jaar voert Google verschillende updates uit omtrent haar zoekmachine-algoritme. Dit algoritme bepaalt aan de hand van meer dan 200 factoren hoe hoog een website op een bepaalde zoekwoordcombinatie dient te staan in de zoekresultaten. Google voert kleine updates en core updates uit. De laatste core updates die hebben plaatsgevonden hebben voornamelijk betrekking gehad op content.

De SEO E-A-T update

De E-A-T update is, gedeeltelijk, uitgerold in Nederland. Bij de E-A-T update wordt er meer gekeken naar het kennisniveau van een website en de autoriteit rondom dit onderwerp. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat er gekeken wordt naar wie het geschreven heeft en of deze expert ook te vinden is op externe bronnen die niet direct gekoppeld zijn aan de eigen website.

Verder hebben wij bij Ranking Masters een A/B test gedaan en zien we dat bij websites waar we ons focussen op het schrijven van content rondom één en dezelfde categorie het resultaat significant toeneemt in vergelijking tot wanneer er website breed wordt gefocust op groei in de zoekresultaten en SERP.

Concurrentieanalyse en focus

Je kunt het beste eerst via Google keyword planner, SEMrush en Ahrefs een analyse maken van alle onderwerpen en de concurrentie op deze zoekwoorden. Zodra je weet op welke categorie je wilt gaan focussen kun je een URL structuur en contentplanning ontwikkelen waarbij je steeds pagina's schrijft voor de URL's die dieper in de URL structuur liggen. Je werkt daarbij van grof naar fijn. 

Je begint met de hoofdcategorie, vervolgens de subcategorieen en je eindigd met de pagina die gekoppeld is aan het laatste gedeelte na de "/" in de URL.

Let op! Je red het niet (meer) met pagina's van 500 woorden. Je hebt voor competatieve zoekwoorden minimaal 1.500 woorden nodig en voor extreem competatieve zoekwoorden 2.500 woorden of meer. 

De "Underlow" pagina's

Mogelijk heb je nog niet eerder gehoord van underlow pagina'sDit zijn meestal blog pagina's die je schrijft om meer content rondom één en hetzelfde onderwerp te realiseren. Op deze pagina verwerk je in ieder geval één link naar de pagina waaraan het zoekwoord waarop je wilt ranken is gerelateerd. Zorg ervoor dat je iedere week een blog schrijft van 2.000 woorden en je zult een zeer significant resultaat, mits je wel wat backlinks hebt gerealiseerd, zien op de zoekwoordcombinaties van deze pagina.