Schrijf in spreektaal en win klanten

Schrijf in spreektaal en win klanten
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Ondernemen

Makkelijk, informeel taalgebruik is een machtig middel om klanten écht te laten houden van jouw merk. Maar waarom is het toch zo eng om gewoon en makkelijk te schrijven, alsof je een gesprek voert? 3 misverstanden over spreektaal uit de weg geruimd.

Als we het over tone of voice hebben, is er eigenlijk maar één ding belangrijk: het gevoel dat je de lezer met je teksten geeft. Dat is wat blijft hangen en dat is waarop je huidige klanten ook hun toekomstige beslissingen baseren. Een goed gevoel krijgen je klanten van een warme, menselijke toon, maar óók van een natuurlijke, losse en informele toon. Spreektaal, dus. Dat verzin ik niet, dat is uit onderzoek gebleken.

Het Engelse schrijversbureau The Writer vroeg aan 2.000 mensen om zich voor te stellen dat hun geboekte vlucht werd geannuleerd door de vliegmaatschappij. Ze kregen 4 teksten te lezen waarin stond hoe ze hun geld terug konden krijgen: de standaardteksten die Virgin, British Airways en Ryanair voor dit geval op de plank hebben liggen én een zelfgeschreven tekst in een natuurlijke, informele stijl. De test was blind, dus de lezers wisten niet welke tekst bij welk merk hoorde.

Klik hier en lees het vollledige artikel