Radio passé? No way!

Radio passé? No way!
6 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Wie denkt dat de radio passé is, heeft het mooi mis. De netto radioreclamebestedingen zijn in 2013 met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro. Dit is een groei van 2,3% ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen halen een all time high van 13,3 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

Bestedingen omhoog

De retailbranche heeft het meest besteed op de radio en neemt de nummer 1 positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op de tweede plek en de derde plaats is voor de financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt.    

Hoewel de retailbranche in totaal het meest heeft besteed aan uitingen op de radio, wordt de top 5 van radioadverteerders gedomineerd door maar liefst vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan staat op 1, gevolgd door Pon. General Motors op de vierde plek en Peugeot op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde 1.672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders. 

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “De Nederlandse radiozenders zijn sterke merken waar luisteraars bevriend mee raken. Het aantal events van radiozenders neemt toe waardoor de betrokkenheid van de luisteraar nog sterker wordt. Adverteerders gebruiken steeds meer mogelijkheden om zich met deze radiomerken te profileren en haar luisteraars te bereiken in een plezierige omgeving en op prettige momenten.” 

Effectiviteit van radioreclame op de ROI

RAB UK heeft een onderzoek laten uitvoeren over de effectiviteit van radioreclame op de ROI. Hier zijn ook goede resultaten uit gekomen:
"Bij merken die meer van hun budget op radio besteden zie je een significant hoger rendement van de totale campagne ROI. Momenteel is het aandeel van radio 6% in UK. Deze studie toont aan dat als er 20% wordt besteed op radio, zonder verhoging van het totale campagnebudget, de ROI met meer dan 8% wordt verhoogd."
Je kunt het volledige rapport lezen via deze link.

Er zijn het afgelopen jaar meer positieve berichten verschenen over de radio:

Op marketinfacts verscheen een artikel/ onderzoek waaruit bleek dat het aantal bezoeken na optimalisatie van de radioboodschappen ontzettend steeg. Oftewel:
'Snelle aanpassing in radio-inzet leidt tot verdubbeling van online bezoek'.

Op Adformatie verscheen een artikel over de kracht van radio in combinatie met Spotify; waarbij Spotify de campagne versterkt door het synergie-effect (1+1=3).
'Inzet radio en Spotify verhoogt campagne-effect'.

Top Of Mind

Wat vertelt dit ons? Moeten we nu op de radio gaan adverteren? Nee. De radio als middel alleen is niet sterk. Wel als je dit inzet in combinatie met andere communicatiemiddelen zoals outdoor-reclame. Beide media vormen een hoge contactfrequentie waardoor de boodschap in verschillende mindsets gecommuniceerd kan worden. Zo wordt de radio vaak aangezet in de auto wanneer we op de automatische piloot staan of bijvoorbeeld routinewerkzaamheden verrichten als schoonmaken. Hierdoor slaat de persoon de boodschap onbewust op. Tevens spelen beide media in op de vaste patronen van mensen. Als iemand naar zijn werk gaat, komt hij elke dag langs dezelfde bijvoorbeeld bushokjes waar hij of zij in kijkt. In combinatie met de boodschap op de radio die de automobilist aan heeft tijdens het rijden, is dit een kans om als merk 'top of mind' bij die persoon te worden.

Voor de kleine ondernemers die als doelgroep bijvoorbeeld 'ouderen' of 'huisvrouwen die de inkopen doen' hebben, kan radio ook erg interessant zijn in combinatie met een website. Radio is relatief goedkoop, heeft een hoge contactfrequentie en kan zo ook de campagne versterken door het synergie-effect.
Zo las ik ergens dat een man op leeftijd een computer en internet aangeschaft had omdat hij zich buitengesloten voelde van de wereld. Wanneer hij naar de radio luisterde hoorde hij steeds verwijzingen naar websites die hij niet kon bezoeken. Nu als hij iets op de radio hoort wat hij interessant vindt zoekt hij het op.  

Over RAB

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermaken van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Bron: http://www.rab.fm