Quad play neemt toe aan populariteit

Quad play neemt toe aan populariteit
5 jaar geleden
Gepost in Tech

De populariteit van Quad play, de combinatie van mobiel, vast internet, tv en bellen, neemt toe. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat bijna driekwart van de Nederlanders het interessant vindt om over te stappen op een quad play aanbod, als dat voordeliger is dan wat zij nu aan vaste en mobiele diensten afnemen.

Breedband suppliers, service providers of telecom diensten, allemaal zijn ze op zoek naar de ‘heilige graal’ voor computing. Dat is jarenlang Triple play geweest: voice, video en data. Die positie lijkt nu te worden ingehaald door Quad play: Triple play met IP televisie. Ook wel de ‘Fantastic Four’ genoemd. Quad play is niet nieuw, het bestaat al meer dan tien jaar, maar verdere ontwikkeling bleef beperkt. Een aantal jaren terug heeft Telecompaper een aantal stellingen over de aantrekkelijkheid van quad play voorgelegd aan het Telecompaper Consumentenpanel. In maart 2013 en november 2013 is dat onderzoek herhaald, waaruit bleek dat de interesse om over te stappen naar Quad play was verhoogd. Op dit moment bieden alleen KPN (KPN Compleet), Scarlet en Tele2 quad play expliciet aan. Wel biedt Ziggo bestaande klanten lagere mobiele tarieven als zij een volledig pakket afnemen (tv, internet, vaste telefonie). Het ziet ernaar uit dat meer providers Quad play aan zullen gaan bieden. Ondanks de voordelen zien veel respondenten toch ook nadelen bij de mogelijkheid om quad play af te nemen. Zo zou 63 procent bij de keuze voor een mobiele provider graag willen kiezen uit alle mobiele aanbieders. Dat is een iets lager percentage dan bij de vorige twee metingen. Veertig procent geeft aan geen invloed te hebben op de keuze voor een mobiele provider van hun huisgenoten en daarom is quad play voor hen niet interessant.