Prijs jezelf gelukkig: zo vind je de juiste prijsstrategie voor je onderneming

Prijs jezelf gelukkig: zo vind je de juiste prijsstrategie voor je onderneming
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Financieel

Hoe bepaal je de juiste prijs voor je product? Sprout-expert Wout Bobbink helpt je op basis van drie methodes aan een een passende prijsstrategie.

Of je nou een Software as a Service(Saas)-oplossing aanbiedt op het internet, state of the art 3D-printers verkoopt of juridische diensten verleent volgens het “uurtje-factuurtje” model, één ding staat vast: de prijs van de producten of diensten die je aanbiedt is essentieel voor het slagen van je onderneming. Maar hoe bepaal je je prijsstrategie? En hoe plan je de ontwikkeling van je prijzen voor de komende jaren?

In mijn vorige blog beschreef ik hoe je als startend ondernemer een volwaardige omzetprognose op poten zet. Ik ging voornamelijk in op verschillende methoden die helpen bij het maken van sales targets. Erg belangrijk, maar minder prominent aanwezig in de voorgaande blog, is hoe je de bijbehorende verkoopprijzen bepaalt.

In deze blog staan we daarom apart stil bij prijsstrategieën. Het bepalen van je prijzen wordt soms afgeschilderd als een wetenschap op zich, helemaal als je nog geen verkoop draait en dus enkel kan gissen naar de juiste prijs. Toch moet je vaak al in een vroeg stadium iets zinnigs kunnen zeggen over je prijsstrategie; bijvoorbeeld in je financiële prognose wanneer je met financiers om de tafel zit of wanneer je gaat lanceren en je verkoopprijs moet bepalen. Met behulp van deze blog zet je echter in een handomdraai de eerste stappen naar een passende prijsstrategie voor je onderneming.

Klik hier en lees het volledige artikel