Patiënt en passagier hebben meer gemeen dan je denkt

Patiënt en passagier hebben meer gemeen dan je denkt
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
13 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Bij het verbeteren van de klantbeleving hebben we de neiging om te kijken wat vergelijkbare bedrijven doen in binnen- en buitenland. Maar inzichten uit andere sectoren zijn vaak ook prima toepasbaar. Neem nu de gezondheidszorg en de luchtvaart.

De processen die een passagier ervaart op een luchthaven en een patiënt in een ziekenhuis lijken heel erg op elkaar. Een reiziger komt op een drukke plek waar hij de weg niet goed kent, moet bagage afgeven, de veiligheidscontrole door, de weg zoeken naar de gate en zich in het hele proces verschillende malen legitimeren. Een patiënt moet naar een hectische plek waar hij een consult krijgt, tests ondergaat, vervolgafspraken maakt en zich verschillende malen legitimeren in dat proces.

Mobility verzacht de pijn

Het verschil is dat in de luchtvaart zoveel mogelijk initiatieven worden bedacht om het de passagier zo gemakkelijk mogelijk te maken. Denk aan luchthavenapps waarin de wachttijd voor de security wordt gedeeld en een wayfindingfunctie die de weg wijst en het juiste moment om richting gate te gaan aangeeft. Maar ook speciale rijen voor gezinnen met kinderen of fast-track security voor wie bereid is daarvoor extra te betalen zijn manieren waarop de noodzakelijke handelingen ‘verzacht’ kunnen worden.

Klik hier en lees het volledige artikel