Op startuptour in Berlijn

Op startuptour in Berlijn
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Startups

Om twee uur tijdens onze Berlijnse startup tour komen we aan bij Gidsy op kantoor, dat ze trouwens delen met het internationale team van Tumblr. Terwijl we lunchen (aardbei/aspergesalade ftw!) vertelt Edial , de CEO van Gidsy, ons het een en ander over de ontstaansgeschiedenis van zijn bedrijf en de uitdagingen waar ze voor staan. Edial en zijn broer Floris wonen al 3 jaar in Berlijn en werkten in een designstudio. Ongeveer een jaar geleden kregen ze het idee voor Gidsy, dat ze oprichtten samen met Filip , de noodzakelijke developer die erg in hun idee geloofde. Ze merkten dat het erg moeilijk was om in een stad een ervaring aan te bieden of te vinden.

Er was niet echt iets waar locals gemakkelijk iets konden aanbieden (bvb een street-art tour, een kookklas, een workshop chocolademaken, ...) of waar geïnteresseerden zoiets vlot konden vinden. Die vraag en aanbod met elkaar verbinden op een online marktplaats; dat was hun idee en met drie begonnen ze te werken aan het prototype voor gidsy.com

Dat sloeg wel aan, en een half jaar geleden werd er geïnvesteerd, onder andere door Ashton Kutcher. Daardoor konden ze hun team uitgroeien tot de 10 personen waaruit het nu bestaat, en uitbreiden naar meerdere steden zoals Amsterdam en New York. Toen wij er waren werd er hard gewerkt aan de launch voor wereldsteden zoalsIstanbulGent en Hasselt. Ook werken ze aan een campagne met Jamie Oliver voor een dag waarop ze food-ervaringen willen promoten.

Hun missie is duidelijk: ze willen de hele wereld laten kennismaken met Gidsy. Hun grootste concurrenten noemen ze zelf Lonely Planet en Tripadvisor, maar die lijken veel te log om echt met Gidsy te kunnen concurreren. 

Aangezien de oprichters van Gidsy niet uit de industrie kwamen moesten ze wel al doende leren en Gidsy probeert veel uit, om dan daarna snel bij te sturen. Ze proberen een bedrijf te bouwen dat focust op de goede mensen aannemen, op respect, op weten wie waaraan waarom werkt. Iedereen moet geloven in het product en het zelf gebruiken, zodat iedereen vertrouwd is met de flow en focus over het product zo gemakkelijk mogelijk te houden. 

Gidsy neemt 10% op elke transactie. Om te groeien maken ze het heel gemakkelijk om je ervaringen met Gidsy te sharen (facebook, reviews etc). Aan de aanbodzijde stappen ze heel vaak naar mensen zelf om te vragen of ze hun activiteit niet op Gidsy willen zetten (bijvoorbeeld naar een tour gaan en de aanbieder overtuigen om zijn tour ook aan te bieden op Gidsy).

Ze kregen funding van Ashton Kutcher nadat hun vrienden van Soundcloud hen geïntroduceerd hadden. Sociaal proof is heel belangrijk, voor Gidsy alvast werkt cold contact gewoon niet.

Hun grootste uitdagingen nu noemen ze het verspreiden van Gidsy en customer support op afstand. Dat laatste is best wat puzzelen, vooral qua tijdzones, maar met mensen die wat vroeger beginnen/langer blijven lukt het wel. En natuurlijk het belangrijkste van alles: voldoende waarde blijven toevoegen voor die 10% cut. 

Voor mij was dit zeker de startup met het meeste wereldverover-potentieel, hou ze zeker in de gaten! Wouter ging mee op startup tour naar Berlijn. Hij woont in London en werkt in de professionele gaming industry. Wellicht de persoon die het meest met de eurostar reist.