Ontwikkelingen op telefonisch gebied

2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Al lange tijd communiceren we over grote afstanden. Waar het lang geleden nog moeilijk was, draaien we tegenwoordig ons handen niet meer om voor een telefoontje met de andere kant van de wereld. Maar hoe ging het telefoneren vroeger eigenlijk? En wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Daarover lees je meer in dit artikel.

De eerste telefoon


Over het algemeen wordt de Schot Alexander Graham Bell gezien als de uitvinder van de telefoon. Hij vroeg in 1876 octrooi aan op zijn uitvinding. Dit stuitte op veel commentaar. Vele mensen beweerden namelijk dat zij zelf de uitvinder waren. Dit leidde tot veel rechtszaken tegen Bell, maar hij won ze allemaal. De uitvinding van Bell werd niet veel later verbeterd door de welbekende Thomas Edison, waarna de populariteit van de telefoon razendsnel groeide.

Verdere ontwikkeling


In de periode die volgde werden vooral op het gebied van telefooncentrales de nodige verbeteringen gedaan. Hierdoor hoefden de medewerkers van telefooncentrales niet meer met de hand ieder telefoongesprek door te verbinden. In deze periode (1892) werd ook de telefoon met draaischijf uitgevonden, welke nog tot zeer recent dienst hebben gedaan. In België steeg de populariteit van de telefoon snel. In 1879 werd de eerste telefoonlijn in België aangelegd en in 1913 was vrijwel het hele land voorzien van telefoonlijnen, hoewel het aantal abonnees beperkt bleef.


Mobiele telefoons


Waar telefoons lange tijd met een snoer was verbonden met de rest van het toestel. Rondom de jaren ’80 ontstond de mobiele telefonie, alhoewel dit nog geenszins leek op hoe wij het vandaag de dag kennen. In de jaren die volgden werd een steeds groter deel van het land voorzien van mobiele dekking en uiteraard ontwikkelden de toestellen zich ook in razend tempo. Waar de toestellen in het begin nog zwaar en log waren en enkel geschikt om te bellen, kunnen we tegenwoordig vrijwel alles met een mobiele telefoon.

Nieuwste ontwikkeling

Eén van de nieuwste ontwikkelingen op telefonisch gebied is VoIP telefonie. Dit is vooral zakelijk gezien een ideale oplossing. Met deze manier van bellen is er geen telefoonlijn meer nodig, want het telefoonverkeer vindt plaats via het internet. Dit levert bedrijven een behoorlijke besparing in de kosten op, zeker wanneer het bedrijf zakendoet met het buitenland. Door deze manier van bellen via internet is een werknemer bovendien niet meer gebonden aan het kantoor, maar kan het telefoongesprek ook gewoon vanuit eigen huis plaatsvinden.