Online marketing voor webshops: 5 handige tips

Online marketing voor webshops: 5 handige tips
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Bijna elke ondernemer met een webshop weet inmiddels wel dat een goede online marketingstrategie onmisbaar is. We zetten een aantal tips voor je online marketing voor 2021 op een rij.

1. Profiteer van de komst van Amazon 

Jeff Bezos, een van de rijkste mannen ter wereld, richtte in 1994 webwinkel Amazon op. Met Bezos aan het roer groeide het bedrijf uit tot een enorm shopping-imperium. In Nederland was Amazon jarenlang nog niet actief, maar vorig jaar maart streek de internetgigant hier dan ook eindelijk neer. Voor Nederlandse webshops kan dit zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Allereerst krijg je er natuurlijk een geduchte concurrent bij. Het is niet makkelijk om op te boksen tegen het grootste internetbedrijf ter wereld. Anderzijds zijn er ook kansen. Je kunt bijvoorbeeld kijken of het interessant is om jouw producten via Amazon aan te bieden. Je betaalt daar volgens Emerce in ieder geval de volgende kosten voor:

  • Maandelijkse abonnementsvergoeding van 39 euro per maand;
  • Platformvergoeding: tien tot vijftien procent van de bruto verkoopwaarde van het product (exclusief btw). 

Ook komen er eventueel nog marketingkosten en kosten voor het laten versturen door Amazon bij. Bovendien moet je er rekening mee houden dat je er veel tijd mee kwijt bent. Doe dus eerst gedegen onderzoek of dit het waard is of niet. Uiteraard kan het wel lonen om via een groot platform als Amazon te verkopen.

2. Houd rekening met voice search

Toegegeven: voice search heeft nog niet de absolute doorbraak beleefd die sommige experts hadden voorspeld. De meeste zoekopdrachten worden nog steeds ouderwets getypt. Toch blijft de verwachting dat het aantal ingesproken zoekopdrachten elk jaar door zal groeien. Het is dus verstandig om hier als workshop alvast rekening mee te houden. Hoe doe je dit? Probeer zoveel mogelijk in spreektaal te schrijven. Lees je bestaande teksten eens hardop voor om te kijken of dit goed klinkt. Daarnaast is het goed om met duidelijke vragen en antwoorden in je teksten te werken.

3. Steeds meer via de smartphone

Het massale gebruik van de smartphone is absoluut niets nieuws. Elk jaar wordt er steeds meer via de smartphone gedaan. Shoppen is daar geen uitzondering op. Het is anno 2021 niet alleen belangrijk dat je een goede werkende mobiele versie van je webshop hebt, je zou hier zelfs prioriteit aan moeten geven. Websites worden namelijk tegenwoordig vaker bezocht vanaf een smartphone dan vanaf een desktop. Bovendien wordt de ranking van je website sinds 2019 bepaald door de mobiele versie. Google rolde in dat jaar namelijk de mobile first update uit. Als je niet genoeg aandacht aan de mobiele variant van je website besteed, kan je dat dus duur komen te staan. Niet alleen omdat bezoekers dan niet fijn door je website kunnen navigeren en deze voortijdig afsluiten, maar ook omdat je dan überhaupt slecht vindbaar bent.

4. Creëer klantbetrokkenheid

Klantbetrokkenheid blijft ontzettend belangrijk. Er zijn ontzettend veel manieren waarop dit kan. Zo kun je je klanten vragen om foto’s te maken van hun producten, zodat je deze op je website kunt plaatsen. Eventueel met een (positieve) review erbij. Je klanten de mogelijkheid geven tot feedback is altijd een goede manier om je hen betrokken te houden en geeft bovendien aan dat je openstaat voor suggesties. Daarnaast zijn winacties altijd een leuke manier om je trouwe klanten te belonen. Je kunt hen zo overhalen om een bepaalde actie te voltooien, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief of het delen van een Facebookbericht. Eventueel kan een online marketing bureau je helpen met het verhogen van de klantbetrokkenheid.

5. Maak je webshop lokaal vindbaar

Door de coronacrisis is de focus op lokaal sterker dan ooit. Hoewel jouw webshop wellicht door heel Nederland levert, kan het wel interessant zijn om je extra op jouw omgeving te richten. Mocht je klanten de mogelijkheid geven om de producten af te halen, vermeld dan het afhaaladres op je website. Het is daarnaast waardevol om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Klanten zien dan in één oogopslag waar jouw bedrijf zich bevindt. Maar de grootste pluspunten zijn dat je daarna in Google Maps naar voren komt en dat Google meer waarde zal hechten aan je bedrijf, waardoor je hoger in de zoekresultaten scoort. Het is bovendien helemaal gratis.