Onderzoek: 4 redenen waarom klanten een prijs oneerlijk vinden

Onderzoek: 4 redenen waarom klanten een prijs oneerlijk vinden
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Financieel

Waarom eisen consumenten voor bepaalde producten een uniforme prijs, terwijl ze voor andere producten een variabele prijs accepteren? Daar is onderzoek naar gedaan en wij hebben de antwoorden voor je.

Stel: je koopt een brood bij de bakker en betaalt daar 4 euro voor. Als de persoon na jou in de rij een even groot brood van hetzelfde type zou krijgen voor 2 euro zou je dat waarschijnlijk zuur vinden. Waarom accepteer je dan wel dat je in een vliegtuig soms meer betaalt dan anderen, terwijl die dezelfde service krijgen?

Merkwaardig, vonden ze bij consultancygroep Simon-Kucher. Ze besloten het fenomeen met een onderzoeksgroep te ontrafelen. Door middel van case studies achterhaalden ze zodoende wat de vier belangrijkste redenen waren voor mensen om een prijs als oneerlijk te beschouwen. Wij delen ze hieronder.

Klik hier en lees het volledige artikel