Ondernemer zoekt mediakennis buiten de deur

Ondernemer zoekt mediakennis buiten de deur
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
8 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Websites, social media, online marketing en vindbaarheid op internet waren al onmisbaar voor velen, maar dit lijkt nu voor alle ondernemers te gelden. Onderzoek van Offerti.nl, in samenwerking met onderzoeksbureau Noviodata, toont aan dat ondernemers de kennis en kunde die nodig zijn voor deze digitale activiteiten buiten de deur zoeken. Van de 800 ondervraagde ondernemers geeft 65% procent als hoofdreden hiervoor het gebrek aan expertise.

Webdesign en multimediawerk voeren de lijst aan, met een ruime 20%, van alle activiteiten die worden uitbesteed. De financiële zaken, zoals boekhouding en administratie staan daar iets onder met 19 procent, gevolgd door netwerk- en systeembeheer op de derde plaats met 11 procent. Interessant is een de verbreding van de ondernemersmarkt die nu ook online gaat:

“Opvallend en nieuw is dat we de toenemende vraag voor websites en online diensten zien verschuiven naar sectoren zoals middenstand, horeca en bouwbedrijven” aldus Jules Weijdema van Offerti.nl.

Ondernemers realiseren zich steeds meer dat ze niet alles zelf kunnen doen en gaan over tot het uitbesteden van specifieke expertises. Hierdoor vindt een kruisbestuiving tussen kleine zelfstandigen plaats, gebruik makend van elkaars expertise. Nog steeds gaat dit vaak via via, ontwikkelingen online maken het mogelijk dit ook steeds sneller te doen. Gebruik van sociale media versterkt persoonlijke netwerken, maar niet persé de kans op succes. Sites als Offerti.nl helpen bedrijven gratis om snel de juiste expertise te vinden.

Digitaal werken maakt het mogelijk om altijd en overal te werken. Dat biedt veel voordelen, maar kent ook een keerzijde: “We zien een stijgende vraag naar coaches die kunnen helpen met het bepalen van grenzen tussen werk en privé en adviseren bij het zetten van nieuwe stappen,” aldus Jules Weijdema.

Tenslotte zijn er ook altijd mensen die het hoofd koel houden en geen problemen maken waar die niet zijn: een deel van de ondervraagden geeft aan werk uit te besteden omdat zij gewoon geen zin hebben om het zelf te doen.