Ondernemen in het buitenland? Ambassades maken het verschil (volgens ondernemers)

Ondernemen in het buitenland? Ambassades maken het verschil (volgens ondernemers)
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 maanden geleden
Gepost in Ondernemen

Nederlandse ondernemers zijn erg te spreken over de hulp van ambassades wanneer zij zaken doen in het buitenland. Dat bleek woensdagmiddag bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019. Mkb'ers geven ambassades gemiddeld een 9,3, een cijfer dat twee tiende hoger is dan in 2017. Vooral de post in Ho Chi Minh valt positief op.

De prijsuitreiking vond woensdagmiddag plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie. Na Ho Chi Minh was de ambassade in Riyad de populairste post onder ondernemers.

'Uit de enquête blijkt dat mkb-ondernemers de persoonlijke inzet en de proactieve aanpak van de mensen op de ambassades en consulaten erg waarderen,’ aldus Jacco Vonhof van MKB-Nederland. 'Nu is het zaak dat dit nog beter bekend wordt, zodat we samen met de overheid nog meer Nederlandse kleine en middelgrote ondernemers helpen internationaal te gaan ondernemen om zo verder te kunnen groeien,' aldus Vonhof.

Lokaal netwerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat 84 procent van de deelnemende ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. De ondersteuning bestond hoofdzakelijk uit het leggen van contacten met het lokale netwerk (74 procent) en het beantwoorden van specifieke vragen over het land in kwestie. De opvolging bestaat verder vooral uit persoonlijk contact en het doorverwijzen naar relevante instanties voor andere informatie en contacten.

Klik hier en lees het volledige artikel