Ondernemen in 2014

Ondernemen in 2014
5 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Het nieuwe jaar, 2014, is al een aantal dagen begonnen. Op allerlei websites worden er verschillende lezers aangesproken over wat het nieuwe jaar gaat brengen. Ik heb veel van deze artikelen doorgelezen om de belangrijkste ontwikkelingen in 2014 met betrekking tot de ondernemer uit te lichten.

Technologie en sociale media

Nieuwe technologische ontwikkelingen (vooral het internet) hebben ons allen zo verschrikkelijk veel kansen gebracht de afgelopen decennia. Ook in 2014 zal sociale media een steeds belangrijkere rol krijgen.

Zo laat Mashable zien dat de mogelijkheden op een baan met gebruik van sociale media groter en beter worden. Zes functies die zullen gaan toenemen zijn: SEO specialist, social media strategist, online community manager, social media marketing manager, social media marketing coordinator and blogger.

Ook Yahoo small business advisor laat zien dat in 2014, marketing door middel van sociale media, een groei zal laten zien.

De tegenbeweging

Maar de laatste jaren ontstaat er ook bij veel mensen een aversie tegen de overname van onze levens door deze technologische ontwikkelingen.

Hier zal steeds meer een nieuwe moraal ontwikkeld worden. Hoe ver kunnen we gaan met de integratie van technologie in het menselijk leven?

Er schijnen dagelijks tientallen botsingen te ontstaan door mensen die hun aandacht niet hebben bij de “werkelijkheid” maar in hun smartphone zijn verzonken. We zijn steeds meer verbonden met iedereen.

Niet alleen op het werk maar ook in de auto, tram, tijdens het eten en voordat je naar bed gaat. Logischer wijs brengt dit naast frustraties ook nog steeds meer mogelijkheden met zich mee.

Denken in kansen

Tegelijkertijd blijft deze technologie ons kansen bieden in 2014, ook omdat niemand precies weet hoe dit landschap eruit ziet over tien jaar. Ondernemen kan gezien worden als het verbinden van groepen mensen om in een bepaalde behoefte te voorzien. Nieuwe programma’s, applicaties of overtuigingen veranderen deze behoeftes en zorgen dus weer voor een kans om te ondernemen.

Een tijd geleden was het voor een restaurant bijvoorbeeld een concurrentievoordeel als zij wifi aanboden.

Tegenwoordig gaan mensen tijdens een diner of borrel toch nog even op de smartphone kijken. Nu zou een soort stoorzender in het restaurant juist een unique selling point van een restaurant kunnen zijn, een netwerkvrije plek om met elkaar te communiceren.

Trots op imperfectie

Absolute perfectie is vaak niet meer het streven. Steeds meer wordt er benadrukt dat het niet erg is om imperfect te zijn omdat uiteindelijk niemand dat is. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen en juist door fouten te maken leren en ontwikkelen wij.

Personen die overtuigd zijn dat zij weten hoe de wereld in elkaar steekt kan ik nu al vertellen, dat is niet zo (net zoals ik hier denk te weten hoe het in elkaar steekt).

Het devies voor 2014

Ondernemers, blijf ook in 2014 de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied op het internet in de gaten houden, ook als je denkt dat dit maar voor korte termijn is of als je denkt dat je dit niet kan leren. Ook is het belangrijk om een eigen mening te vormen over wat wel en niet moet kunnen. Wees zelf dus altijd nieuwsgierig maar zeker kritisch. Juist voor ondernemers bij wie dit iets minder natuurlijk komt is Bricola in het leven geroepen.

Vooral de boven omschreven ontwikkelingen in de technologie veranderen de wereld in een dusdanig tempo, dat je alweer fout zit op het moment je het denkt te weten! Bepaal dus voor jezelf waar je voor wilt staan en wat je uit wil dragen, doe dit met 100% overtuiging en enthousiasme.

Wees trots op én leer van de dingen die je niet in één keer goed doet. En blijf jezelf regelmatig afvragen of je nog wel op de juiste manier bezig bent, want stilstaan is in deze tijd de enige manier om zeker te weten dat je achter komt te liggen!