Oké, ik geef het toe… ik push ook

Oké, ik geef het toe… ik push ook
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Vrijwel iedereen vindt verkopers irritant

Het is waar: de meeste ‘verkopers’ zíjn ook irritant. Ze dringen je zaken op, op momenten dat je er niet in geïnteresseerd bent, ze manipuleren je en ze proberen het zo te draaien dat zij er het beste uitspringen. Ze zijn niet geïnteresseerd in jou en je belangen. Valt er wat te onderhandelen, dan is de deal altijd ‘scheef’: veel voor hen en weinig voor jou. Bovendien geven ze nooit op, dus ze blijven je maar achtervolgen met ‘aanbiedingen’ en ‘special deals’.

 

Dit roept een afweerreactie op. Als iemand je vertelt wat je moet doen, is van veel mensen de natuurlijke reactie “Dat bepaal ik zelf wel!”, Dat is de reden dat verkopers een slechte naam hebben, én dat we zelf geen zin hebben om te verkopen. Dit is vermoedelijk ook het beeld dat jij van verkopers hebt. Klopt dat?

Daarom leid ik mensen nooit op tot ‘verkopers’
Ik leid ze ook niet op tot accountmanagers, area salesmanagers, business development-specialisten of welke kreet ook maar populair is op dit moment. Waar ik ze wel tot opleid, is tot klant-luisteraars (nee, niet fluisteraars!) en klant-adviseurs. Ze mogen zichzelf ook klant-inkoophulp noemen of iets van dien aard, als het woord klant maar op de eerste plaats komt. Mijn visie is namelijk dat, als je goed voor je (potentiële) klant zorgt, jouw belang vanzelf aan de beurt komt.

Klik hier en lees het volledige artikel