Oefenen voor de Albert Heijn

Oefenen voor de Albert Heijn
Arjaen Smits
Arjaen Smits
Amsterdam
5 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Waarom "nee" zeggen een van de belangrijkste skills van ondernemen en handelen is.

Een veelgehoorde opmerking is: "Ik zeg veel te snel ja"

Het gaat zó makkelijk! Geen "nee" zeggen terwijl je het (eigenlijk nog) niet eens bent met de afspraak.
Als je dit herkent dan ken je vast ook wel het gevoel dat je iets "aangesmeerd" hebt gekregen, dat je ergens teveel voor hebt betaald of dat je ergens te weinig voor hebt ontvangen. Een vervelend gevoel en dit gevoel belemmert je de volgende keer dat iemand met jou wil "handelen". Het gevolg is namelijk dat je niet openstaat voor mogelijkheden omdat je het gevoel hebt dat anderen je benadelen. Je vermijdt "verkopers" en je wordt nerveus van onderhandelingen. Dit kan ook een oorzaak zijn dat je zelf minder geneigd bent om iets aan te bieden omdat je ook dan bang bent te snel toe te geven aan de wensen van de ander.

Het is heel goed om te beseffen dat zíj je niet hebben benadeeld, maar dat je dat zelf doet door geen "nee" te zeggen. Zij hebben namelijk gewoon gevraagd wat ze wilden en jij bent daarmee akkoord gegaan. Het klinkt misschien erg voor de hand liggend maar het staat je volledig vrij om tegen welke aanbieding, voorwaarde, prijs wat wat dan ook gewoon ja of nee te zeggen, afhankelijk of je het er wel of niet mee eens bent.

Maar waarom zeggen we dan tóch zo snel ja?

Het antwoord is simpel. We vinden het vervelend om nee te zeggen. Het voelt alsof je iemand teleurstelt, alsof je z'n wensen afwijst, alsof je het gene wat hij aanbiedt niet goed genoeg vindt. En daar voelen we ons dan weer lullig of schuldig over en dat willen we niet dus geven we toe.

Om beter te worden in handelen en er makkelijker voor open te staan is het belangrijk om van jezelf te weten dat je goed "nee" kunt zeggen. Nee zeggen wordt een stuk makkelijker als je je deze twee dingen beseft:

1. Je bent het dan wel niet eens met de aanbieding of voorgestelde voorwaarden, maar dat heeft niets te maken met de persoon waarmee je in gesprek bent. Een aanbod afwijzen is niet persoonlijk. Dit kun je ook gewoon tegen de ander zeggen, dat helpt.

2. Je kunt niet met iedereen een deal bereiken. Dat geldt ook voor degene tegenover je. Als de voorwaarden (nog) niet zo zijn dat beide partijen zich er echt goed in kunnen vinden, dan komen vraag en aanbod niet bij elkaar en dan ontstaat er geen deal. Zo simpel is dat. Dit hoort er bij.

Thuis-oefen-tip:

Als er weer eens een jongen of meisje met een klem-bord voor je Albert Heijn staat, klaar om je een abonnement op een krant te verkopen, loop hem of haar dan voor één keer niet vlug voorbij en hoor het verhaal gewoon eens aan. Even aangenomen dat je al een andere krant leest en helemaal geen extra abonnement wilt, bedenkt je deze bovenstaande twee regels, en zegt aan het eind vriendelijk "nee bedankt". Je zult zien, nee zeggen is veel makkelijker dan je denkt. Je hier schuldig over voelen is absoluut niet nodig, je hebt hem of haar in ieder geval een kans gegeven.

Oh, en als het toch dit keer toch weer niet lukt om nee te zeggen.... veel leesplezier!