Nieuwe werkwijze introduceren in je organisatie? Gebruik persona’s

Nieuwe werkwijze introduceren in je organisatie? Gebruik persona’s
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Zoveel mensen, zoveel meningen… Wat de één handig vindt, vindt de ander overbodig, wat de één prachtig vindt, vindt de ander lelijk. Gelukkig maar al die diversiteit – anders zou de wereld ook wel erg saai worden – maar het is wel lastig bij het implementeren van een nieuw systeem of werkwijze in een organisatie. Kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar de perceptie van ‘gebruiksvriendelijkheid’ van een bepaald systeem. Hoe krijg je gedeeld begrip binnen je organisatie?

Ik vind het altijd bijzonder om te zien dat je binnen een organisatie mensen kunt tegenkomen met dezelfde functie, achtergrond, ervaring en/of opleiding, waarbij de één gillend gek wordt van een systeem, terwijl zijn collega aangeeft nooit meer zonder te willen. Voor de ene groep kan gebruiksvriendelijkheid iets heel anders betekenen dan voor de ander!

Toch wordt er vaak bij implementatie- en adoptietrajecten gesproken over ‘de gebruiker’ als symbool voor alle gebruikers. Op zich is dit vanuit communicatie-oogpunt prima om de juiste focus te leggen (“het gaat om toegevoegde waarde leveren voor de gebruiker”) maar het kan gevaarlijk worden als dit beeld ook wordt gebruikt als leidraad voor keuzes rondom inrichting, functionaliteiten, training en begeleiding. Het is dus zaak dat we zoveel mogelijk inzicht in de dagelijkse wensen en behoeften van ‘die gebruikers’ krijgen, maar daarmee zijn we er nog niet…

Klik hier en lees het volledige artikel