Niet doen rondom 1 april: lukraak inhaken

Niet doen rondom 1 april: lukraak inhaken
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

1 april, kikker in je bil! Dit jaar valt de bekende grappendag samen met Pasen, dus veel Paasontbijtjes zullen beginnen met een “Hé, je veter zit los!”-grapje aan tafel. Ook op social media zijn 1 april-grappen niet aan te slepen. Uit de data van OBI4wan blijkt dat er vorig jaar bijna dertigduizend berichten verschenen op socialmediakanalen met hashtags als #1april #aprilfools of #aprilfoolsday.

Maar hoe produceer je een goede 1 april-inhaker voor jouw merk of organisatie? Waar moet een 1 april-inhaker aan voldoen om leuk gevonden te worden? Wij spraken met Thijs Waardenburg van The Network is the Message. Hij doet in samenwerking met o.a. OBI4wan en de Hogeschool Utrecht onderzoek naar de kracht van inhakers en weet precies waar een goede inhaker aan moet voldoen en schreef een boek over de kracht van goede inhakers op social media.

Wat is volgens jou de succesformule voor een goede 1 april-inhaker?

“Laat ik dit voorop stellen,” zegt Thijs. “Eén april is een ontzettend voor de hand liggend moment, dat je misschien niet eens wil proberen om in te haken. De concurrentie is namelijk moordend. Je moet daardoor wel een hele goede grap bedenken om succesvol te zijn met een inhaker op 1 april. Aan de andere kant is het eigenlijk het ultieme inhaakmoment. Consumenten verwáchten van sommige organisaties ook een goede grap.”

Klik hier en lees het volledige artikel