NFC als aanvullende marketing tool

NFC als aanvullende marketing tool
6 jaar geleden
Gepost in Interviews

Steeds vaker zie je op internet de term ‘NFC’ opduiken. Deze technologie biedt ondernemers de kans om haar klanten beter te leren kennen. Startup NFC Support gelooft in deze techniek als aanvullende marketing tool en vertelt waarom.

Reminder: wat is NFC

NFC is de afkorting van Near Field Communication, vrij vertaald: "draadloze, communicatie dichtbij". Het is dus een draadloze communicatiemethode, net zoiets als WiFi.
Zoals het woord 'Near' al aangeeft, is deze draadloze communicatie bedoeld voor zeer korte afstanden (max. 10 cm).  Door deze korte afstand is het een veilige manier van communicatie tussen voorwerpen. Een bekend voorbeeld van het gebruik van NFC is de OV-chipkaart waarmee je in- en uitcheckt in het openbaar vervoer en vervolgens saldo wordt afgeschreven.

NFC technologie wordt tegenwoordig standaard in de meeste smartphones geïntegreerd in de vorm van een chip. Deze chip kan ook in andere voorwerpen verwerkt worden waardoor ze met elkaar kunnen communiceren of acties kunnen uitvoeren. Zo’n voorwerp met een chip erin wordt een ‘tag’ genoemd. Enkele voorbeelden van dergelijke voorwerpen zijn: stickers, tags in de vorm van watervaste schijfjes, sleutelhangers, kaarten (betaalpas en OV chipkaart), bierviltje, visitekaartjes en polsbandjes. 

NFC, wat kun je ermee?

Succesvolle bedrijven weten exact wat de wensen en behoeften van hun klanten zijn en hoe zij hier invulling aan kunnen geven. Om hier achter te komen, hebben bedrijven veel tijd en geld geïnvesteerd in het opzetten van databases en verschillende marketingacties. Met de komst van NFC-technologie wordt dit proces een stuk makkelijker, efficiënter, consistenter en goedkoper voor zowel de klant als de onderneming, een win-win-situatie dus.

Tristan de Haas van NFC support gelooft in deze techniek als aanvullende marketing tool en is daarom in mei 2013 een startup begonnen om deze markt in te stappen. Inmiddels heeft hij al een aantal grote klanten die zijn gestart met NFC marketing. Dit zijn (onder andere) MyOrder van de Rabobank en verschillende reclamebureaus, maar bijvoorbeeld ook het splinternieuwe duurzame restaurant Popolare in Nijmegen.

Je kunt deze techniek gebruiken voor de volgende doeleinden:

  • Advertenties en posters interactief maken
  • Visitekaartjes voorzien van extra informatie
  • Identificeren en toegangscontrole van gebouwen
  • Commando’s geven, zoals vliegtuigmodus instellen op een vliegveld en instellen route
  • Betalen
    (Denk bijvoorbeeld aan de OV-chipkaart en het zoeken van een parkeerplaats d.m.v. NFC wat nu in London getest wordt.)

Doordat het mogelijk is om vele commando’s te laten activeren via een geprogrammeerde tag kun je bijvoorbeeld je adres van je bedrijf automatisch laten opstarten en je potentiele klanten naar jouw adres sturen. Of een poster met NFC technologie direct naar je website laten sturen.

NFC Support 

Tristan: “Onze toegevoegde waarde is het leveren van een totaal NFC marketing concept. Naast de mogelijke technieken, adviseren wij ook over bijvoorbeeld de programmering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het meetbaar maken van het aantal scans van een NFC Tag.  Maar ook het programmeren en ontwerpen van miniwebsites. Een leuk voorbeeld is dat het mogelijk is om op basis van tijdstip, weersomstandigheden een relevante website te koppelen aan de NFC Tag.”

Voorbeelden uit de praktijk:  

MyOrder
Tristan: “Samen met MyOrder hebben we meerdere toepassingen gebruikt. Dit zijn onder andere de raamstickers met "like us on Facebook". Deze raamstickers zijn bij meerdere winkels bevestigd. Daarnaast zijn er bierviltjes met de NFC Chip verspreid in diverse horecagelegenheden in Leiden. Hierbij kan een klant met één tap op het NFC bierviltje de app van MyOrder downloaden. Tenslotte heeft MyOrder met onze NFC tags een incheckpaal ontworpen. Hierbij kan men inchecken bij de winkel en diverse kortingscoupons gebruiken.”

Popolare
“Voor Popolare heb ik samen met Tabletmenukaart.nl gekeken naar een duurzame oplossing voor het implementeren van NFC tags in het restaurant. Hiervoor heb ik gekozen voor PVC tags die zeer duurzaam zijn.”

“Voor andere bedrijven zoals Omniversum in Den Haag heb ik NFC tags verwerkt in posters met openingstijden.”

Toekomst van NFC

Het gebruik van NFC tags voor marketing doeleinden staat nu nog in de kinderschoenen en er zit zeer veel potentie zit in de toepassing ervan.

“Zeker omdat het nog niet veel toegepast wordt, hebben klanten nog het "wow" effect. Samen met het feit dat NFC tags zeer eenvoudig te gebruiken zijn (Simplicity is Key) geloof ik er in dat we ook in 2014 zeer succesvol zullen zijn.”

Ben jij ook benieuwd of NFC voor jou onderneming van toegevoegde waarde kan zijn? Kijk dan op www.nfcsupport.nl.

NFC visitekaartjes