Neuromarketing als brainhacker – wie houdt wie voor de gek?

Neuromarketing als brainhacker – wie houdt wie voor de gek?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

‘Even Apeldoorn bellen’. Iedereen kent de slogan, weet wel een paar commercials te noemen. En ze worden overwegend ook positief gewaardeerd. Ze zijn grappig, fris en spreken tot de verbeelding. Maar … van wie is die reclame eigenlijk? En wat heeft neuromarketing daarmee te maken?

Breek je hoofd er maar eens over. Dikke kans dat je toch moet concluderen dat je eigenlijk geen idee hebt van wie die commercials zijn. Geen zorgen hoor, vraag maar eens aan de mensen om je heen; bijna niemand weet het.

Pavblaf

Eigenlijk is het al een heel klassieke methode. Pavlov die experimenteerde met honden, een belletje, hondenbrokken en het meten van de kwijlproductie. Eten werd geassocieerd met het geluid van de klingel en het resultaat: belletje = kwijlen. Een sterke commercial zou daarom ook in die volgorde de beelden moeten laten zien. Vertaald naar campagnes gaat dat dan als volgt: als je eerst het merk laat zien vóórdat je een positieve emotie ervaart, koppel je daardoor het merk aan de emotie. Doordat Centraal Beheer (oja, die was het!) het niet op deze manier deed maar andersom, bleef de afzender niet hangen.

Klik hier en lees het volledige artikel