‘Neem voldoende de tijd om je doorlopend te blijven ontwikkelen’

‘Neem voldoende de tijd om je doorlopend te blijven ontwikkelen’
3 jaar geleden
Gepost in Social Media

Het was nooit de bedoeling om direct na zijn studie als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Het variërende werk voor een scala aan opdrachtgevers, de flexibiliteit als zelfstandige en vooral de creatieve vrijheid om zich breed te blijven ontwikkelen vormen de ideale combinatie voor SEO expert en Consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Hij studeerde International Business & Management aan de Universiteit Maastricht en stelde zich als doel aan de slag te gaan in het hoger management van een grote internationale onderneming. Na een major in marketing verwachtte hij van een master in diezelfde marketing te weinig uitdaging. Hij koos voor Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden, om zich te gaan richten op consumentengedrag en de psychologie van het koopgedrag.

Per ongeluk zelfstandig ondernemer

“Een start als bijbaantje om wat bij te kunnen verdienen groeide uit tot een part-time bezetting tijdens zijn masteropleiding in Leiden en direct na zijn afstuderen tot fulltime inzet als zelfstandig ondernemer.”

Tijdens zijn bachelor in Maastricht startte Patrick met het verbeteren van teksten voor andere ZZP-ers en MKB-ondernemingen. Hij stuitte op zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) teksten en merkte de enorme behoefte daaraan bij een scala aan bedrijven. Door zich via Amerikaanse blogs de materie eigen te maken kreeg hij de kans bedrijven hierin te adviseren en hun vindbaarheid lokaal, regionaal en landelijk te verbeteren. Een start als bijbaantje om wat bij te kunnen verdienen groeide uit tot een part-time bezetting tijdens zijn masteropleiding in Leiden en direct na zijn afstuderen tot fulltime inzet als zelfstandig ondernemer.

“Het was nooit m’n bedoeling om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan, maar ik kreeg ontzettend veel voldoening van de wijze waarop ik andere bedrijven verder kon helpen. M’n resultaten hielpen het balletje aan het rollen te brengen en daar een steeds grotere sneeuwbal van te maken. Ik heb nog nooit actief acquisitie hoeven plegen, in de afgelopen 5 jaar heb ik geen dag gehad waarop ik geen werk had liggen om voor een van m’n klanten aan de slag te gaan”, aldus Patrick Wessels.

Eén dag per week voor mijn ontwikkeling

Stilstand is achteruitgang, daar is Patrick van overtuigd. “Ik houd wekelijks de internationale blogs op het gebied van SEO bij, zodat ik me doorlopend kan blijven ontwikkelen en mijn klanten kan adviseren op basis van de meest recente inzichten. Ik neem daar heel specifiek één dag per week de tijd voor, ik kies er bewust voor om slechts vier dagen per week te schrijven. Ik zou een dag extra per week kunnen schrijven en aan m’n omzet kunnen werken, maar dat biedt intellectueel niet de voldoening en ontwikkeling die ik zo belangrijk vind om verder te komen.

Na het afronden van zijn masteropleiding Economic & Consumer Psychology nam hij bovendien abonnementen op twee wetenschappelijke journals, met daarin de laatste inzichten op het gebied van consumentenpsychologie. “Inmiddels werk ik gemiddeld drie dagen per week aan SEO teksten en zoekmachine optimalisatie, één dag per week aan inzichten vanuit de consumentenpsychologie om bedrijven te helpen hun aanbod te optimaliseren en reserveer ik nog altijd één dag per week voor mijn ontwikkeling.

Gedurende die ‘vrije’ dag per week -want zo voelt het volgens Patrick in de praktijk als je werkt aan iets waar je veel plezier in hebt- leest hij de wetenschappelijke artikelen, houdt hij internationale blogs bij, bezoekt hij seminars, helpt hij studenten bij hun scripties of onderzoeken en blogt hij zelf voor www.consumentenpsycholoog.nl. “Ik heb de ambitie de (online) autoriteit te worden op het gebied van consumentengedrag en de invloed van onze (marketing)omgeving op ons. Daarvoor probeer ik de meest recente wetenschappelijke inzichten te vertalen naar de concrete praktijk die we iedere dag ervaren. Op het gebied van consumentenpsychologie probeer ik via kranten, magazines, radio en TV een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Dankzij die ene dag per week die ik bewust vrijhoud van ander ‘werk’ heb ik de kans me te blijven ontwikkelen, waardoor het ondernemerschap me op deze manier uitstekend bevalt.”

Investeren in de toekomst

“Zonder mijn ontwikkeling zou ik over 10 jaar wellicht nog iedere dag achter m’n laptop kruipen om teksten voor bedrijven te schrijven.”

“Ik merk dat de vijfde dag in de week die ik besteed aan lezen, spreken en sparren met anderen binnen de vakgebieden die me interesseren me scherp houdt en me de mogelijkheid biedt me te blijven ontwikkelen in de richting die ik voor ogen heb. Ik neem de tijd om zelf goed vindbaar te zijn voor klanten op termen als [SEO tekstschrijver] en [SEO webteksten], terwijl ik daarnaast ruimte maak om via de verschillende media zoveel mogelijk consumenten en bedrijven bewust te maken van de mogelijkheden van consumentenpsychologie. Zonder die ontwikkeling zou ik over 10 jaar wellicht nog iedere dag achter m’n laptop kruipen om teksten voor bedrijven te schrijven, terwijl ik mezelf tegen die tijd veel liever zie als specialist of consultant die helpt de lijnen uit te zetten en de strategie als een goede basis neer te zetten”.