Nederlandse ondernemers beleven the American dream

Nederlandse ondernemers beleven the American dream
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Young Startup Nieuws

Het is woensdagmiddag 29 juni. Thomas de Groen van Hands Off My Chocolate zit in het vliegtuig terug van New York naar Schiphol. Hij heeft een paar enorm drukke dagen achter de rug maar slapen… no way. Toen hij vanuit Nederland vertrok zaten zijn koffers vol met chocolade. Nu zijn de koffers leeg en zit zijn hoofd vol met ‘wow’. De reacties op de chocolade van dit grappige Nederlandse kwaliteitsmerk tijdens de Fancy Food Show in New York waren uitsluitend positief. Er zijn heel veel orders geschreven. Het USA-avontuur is begonnen voor Hands Off My Chocolate.

Hands Off My Chocolate is een jonge Nederlandse brand, in 2013 gestart door ondernemers Thomas de Groen en Kitty Smeeten. Een heerlijk, origineel en verantwoord chocolademerk waar Nederland al snel dol op was. Op dit moment zijn er repen in 7 verschillende smaken die te koop zijn bij diverse toonaangevende supermarktketens in Nederland, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Marqt.

Voor jezelf kiezen
Achter dit merk schuilt een heel duidelijk idee. “In deze drukke wereld wordt er steeds meer van je verwacht: dat je de ideale vriendin of vriend, collega, moeder, partner, etc. bent. Maar om je op te laden moet je soms heel even voor jezelf kunnen en durven kiezen. Het lijkt wel alsof daar een taboe op ligt, terwijl iedereen er behoefte aan heeft. Verwen jezelf op zo'n moment met een stuk chocolade. We weten bijvoorbeeld uit onderzoek dat 51% van de chocoladeliefhebbers het liefst chocolade in z’n eentje eet. En ook dat maar liefst 32% chocolade verstopt. We willen dat je gewoon zonder schaamte of stiekem gedoe voor jezelf durft te kiezen," aldus Kitty Smeeten. Dat doet Hands Off met veel humor en zelfspot. Zo staat er op elk stukje van de reep ‘mine’ en de merknaam Hands Off My Chocolate maakt het nog explicieter.

The american dream
Eerlijke chocolade en ‘even voor jezelf kiezen’ zijn universele begrippen. Dat blijkt wel uit de enthousiaste reacties die Hands Off in Amerika mocht ontvangen.
“We verkopen onze chocolade ook op Schiphol. Daarom weten we dat het concept erg goed aanslaat bij Amerikanen. Dat is dus wel gebleken,” zegt Thomas de Groen. “De eerste order kwam van een keten uit Woodstock. Dat is een mooi begin van iets groots wat ons betreft.” Zo heeft ook Wholefoods - America’s Healthiest Grocery Stores - en één van de toonaangevende supermarktketens in de USA serieus interesse.

Groeiplannen in Nederland
Naast export naar Amerika heeft Hands Off ook voor Nederland mooie groeiplannen. Binnenkort komt er weer een nieuwe smaak op de markt en Thomas en Kitty zijn bezig met de ontwikkeling van andere productgroepen.

Steun de cacaoboeren
Met het ondersteunen van de ‘Cocoa Horizons Foundation’ heeft Hands Off zijn bijdrage aan de cacaoboeren nog verder geconcretiseerd. Daarnaast wordt 10% van de winst gebruikt voor extra projecten voor de boeren in West Afrika.

Zelf ondernemen
“Zelf een bedrijf beginnen voelt soms als iets groots. Het allerbelangrijkste is dat je gewoon begint met iets concreets dat dicht bij jezelf staat. Dan kun je het daarna uitbouwen en groter maken. Groter dan Nederland en groter dan Europa. Wij gaan ervoor.” zegt Kitty Smeeten.