Meer online verkopen als start-up met een beperkt budget

Meer online verkopen als start-up met een beperkt budget
3 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Met meer dan 1,2 miljard online shoppers over de hele wereld in 2015, is het online verkopen voor ondernemers steeds belangrijker. Bovendien wordt dit jaar weer een groei van 7,5% verwacht. Dat biedt veel kansen, die je niet mag laten liggen. Dus verkoop je nog niet online? Zorg dan dat je snel een webshop start! Maar wat kost het eigenlijk om een webshop te beginnen? En als je als start-up een webshop hebt gemaakt, hoe ga je dan meer verkopen? Wat kost het om (nog) meer verkeer naar je website te krijgen? Want je hebt als start-up of kleine ondernemer niet heel veel budget. En hoe onderhoud je vervolgens je shop als het begint te lopen? Hier vertellen we kort hoe je dit aanpakt en vooral hoe je dit met een beperkt budget kunt realiseren. Dus lees snel verder!

Het opzetten van een webwinkel

De kosten voor het beginnen van een webshop zijn sterk afhankelijk van het type software die je gebruikt. In grote lijnen zijn er 2 mogelijkheden: open-source of SaaS webshop software. Bij open-source (zoals Magento en Open Cart) is de volledige webshop van jou, inclusief broncode. Bij SaaS software huur je de broncode van een derde partij (zoals Lightspeed en CCV shop) die de software in beheer heeft. Als je verstand hebt van PHP, HTML en CSS is open-source een goede optie. Je kunt dan zelf (eventueel met behulp van standaard templates) een webshop maken die volledig van jou is. Je hebt dan geen dure programmeur nodig. Heb je geen programmeerkennis? Dan is SaaS software een betere optie voor het maken van een webshop. Je maakt dan een account aan bij een software aanbieder en kunt dan via dit account zelfs als leek eenvoudig een webshop maken. Je betaalt dan voor het gebruik van de software een paar tientjes per maand (afhankelijk van de grote en complexiteit van je webshop). SaaS software kan zelfs gratis zijn, maar dan heb je alleen de beschikking over een beperkt aantal functionaliteiten. In de meeste gevallen geldt; hoe meer je investeert in webshop software, hoe meer je ermee kunt.

Groeien met een klein budget

Heb je eindelijk een webshop opgericht en alles op orde, hoe krijg je dan vervolgens potentiële klanten naar je webwinkel? Hieronder vind je een aantal mogelijkheden en hoe je dit met een beperkt budget kunt aanpakken.

Zoekmachine optimalisatie
De goedkoopste maar misschien ook wel de moeilijkste manier om online marketing te doen met een klein budget is met Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachine optimalisatie. Je richt je dan op het verbeteren van je vindbaarheid in de niet gesponsorde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Als je zoekmachine optimalisatie zelf doet, kost dit alleen heel veel tijd en kun je met een beperkt budget ver komen. Een paar korte tips:

  • zorg ervoor dat je webshop (code) makkelijk leesbaar is voor zoekmachines op elk apparaat (desktop, tablet en smartphone)
  • weet hoe en hoeveel je doelgroep zoeken binnen zoekmachines
  • zorg voor goede content/teksten die hierop aansluiten; beantwoord de (meestgestelde) vragen die je doelgroep heeft.
  • vergaar links naar je webshop van andere websites met behulp van linkbuilding en contentmarketing.

Weet je niet hoe je dit moet en wil je het uitbesteden? Houdt er dan rekening mee dat het lang kan duren, voordat je deze investering hebt terugverdiend. Goede posities verkrijgen binnen zoekmachines heeft namelijk even tijd nodig, maar daar heb je uiteindelijk ook langdurig profijt van.

Zoekmachine adverteren
Met SEO moet je dus even wat geduld hebben voordat je resultaat ziet, maar met Search Engine Advertising (SEA) zie je veel sneller resultaat. Door gebruik te maken van SEA kun je op korte termijn meer verkeer naar je webwinkel genereren. Alleen je betaalt dan wel een bedrag per klik op je advertentie. De uitdaging is om uiteraard meer winst dan advertentiekosten te maken. Ook met een klein budget liggen hier nog steeds mogelijkheden. Begin bijvoorbeeld met een beperkt budget en zet dit in op de zoektermen met de hoogste conversie en/of minste concurrentie en op het tijdstip dat de doelgroep het meest geneigd is om te kopen. Dit kun je achterhalen door bijvoorbeeld te kijken naar je eigen Google Analytics gegevens en met behulp van de Google zoekwoordplanner van Google. Heb je hierin een winstgevende basis gevonden? Dan kun je langzamerhand je budget en volume steeds verder uitbreiden. Meer volume betekent vaak betere leveranciersafspraken die leiden tot betere marges.

Affiliate marketing
Naast SEO en SEA kun je ook gebruik maken van affiliate marketing. Affiliate marketing houdt in  dat een andere website (affiliate) naar jouw website (merchant) verwijst. Dat kan door een stuk over je webshop te schrijven of door een korting aan te bieden. De affiliate ontvangt van jou vervolgens een vergoeding. Dit kan een vast bedrag zijn voor de plaatsing of in het geval van webshops een vergoeding die gebaseerd is op kosten per sale (CPS). Wanneer je beschikt over een klein budget is het CPS model een goede manier om meer te verkopen. Op deze manier kun je met weinig risico een groter publiek bereiken via andere platforms. Denk bijvoorbeeld aan BOL, Amazon en Beslist. En wanneer er geen sales zijn, blijven de kosten nihil. Bij al deze platforms betaal je namelijk een vergoeding per sale (afhankelijk van de categorie van je producten). Je weet dus precies wat je uiteindelijk per product aan winst overhoudt. Op basis hiervan kun je besluiten welk deel van het assortiment je wel en niet wil verkopen via deze platforms. </p>

De producten die je wel wilt verkopen, verkoop je bij deze platforms middels een productfeed. Een productfeed is een soort exportbestand van je productdatabase. In een productfeed staan diverse producteigenschappen zoals de productbeschrijvingen, afbeeldingen en prijzen. Een goede productfeed is een vereiste om goede resultaten te behalen. Dit betekent dat de productinformatie zo compleet mogelijk moet zijn. Dit zorgt namelijk voor een betere vindbaarheid op de diverse platforms en voor een hogere conversie. Houdt er wel rekening mee dat de platforms verschillende voorwaarden en vereisten hebben om te kunnen verkopen. Lees deze van te voren goed door!

Blijf vernieuwen

Krijg je inmiddels aardig wat verkeer naar je webwinkel en begin je eindelijk goed te verkopen? Heel fijn dat je zo ver bent, maar je bent er nog niet. Je wilt natuurlijk dat die stroom van verkeer constant blijft of nog beter: blijft groeien. Voor het onderhouden van je webshop kun je verschillende dingen doen om dit te verwezenlijken. Een typerend woord in deze situatie is ‘vernieuwing’. Wanneer je met de trends op de markt meegroeit en blijft vernieuwen, verhoog je de kans dat mensen naar je webshop (blijven) komen. Een webwinkel die op technologisch gebied achterloopt is toch niet echt bevorderlijk voor je reputatie. Door de uitstraling (de lay-out) van je webshop af en toe te ‘tweaken’, houd je een professionele uitstraling in stand. Maar ook regelmatig je content verversen is belangrijk. Niet per se voor je klanten, maar wel voor Google. Google beoordeelt pagina’s die regelmatig worden aangevuld met nieuwe content namelijk als waardevol. En dit is weer goed voor je vindbaarheid binnen de zoekmachine van Google.