Meer impact met een professionele uitstraling

Meer impact met een professionele uitstraling
25 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Je hebt een fantastisch idee. Na maanden van voorbereidingen is het business plan klaar en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel een feit. Nu nog even snel een logo verzinnen, visitekaartjes printen en een gratis template zoeken voor de website. Hier laten starters vaak steken vallen. Je uitstraling is namelijk een belangrijke sleutel voor succes. Juist als niemand jou kent is de eerste indruk cruciaal. Lees hieronder waar je op moet letten voor een professionele look & feel van jouw bedrijf vanaf de start.

Wijsheid komt met de jaren luidt het gezegde. Dit geldt ook voor de uitstraling van menig bedrijf. De eerste klanten werden vaak via het eigen netwerk binnengehaald en vanachter de keukentafel werden de eerste offertes en facturen verstuurd. Naarmate een bedrijf langer bestaat en de omzet toeneemt, neemt ook de professionaliteit toe. Met het optimaliseren van processen en producten, worden ook zaken als missie, visie en de eigen identiteit onder de loep genomen. Er wordt een brand manager aangesteld en het bedrijf wordt in een fris jasje gestoken. Voor jou als starter is er echter geen enkele reden om niet meteen te zorgen voor een aantrekkelijke en consistente presentatie, waardoor je het niet direct aflegt tegen gevestigde partijen.

Logo en huisstijl
Jouw uitstraling als bedrijf begint bij de naam, het logo en de huisstijl. Het is verleidelijk om zelf een logo te creëren via gratis software, maar grafisch design is echt een vak apart. Met een kleine investering is de kans groot dat een designer een logo en huisstijl voor je creëert waar je jaren mee vooruit kan. Daarmee maak je vanaf de start een professionele indruk, waardoor je niet direct deuren sluit door een knullige uitstraling. Bovendien heb je dan meteen een goede basis voor je drukwerk en je website, zodat je een uniforme stijl neer kan zetten.

Professioneel drukwerk
Als starter is het belangrijk om je idee aan de man te brengen. Dit betekent actief netwerken, beurzen bezoeken, congressen bijwonen en zichtbaarheid creëren voor jezelf en je producten. Hier speelt drukwerk een belangrijke rol. Zorg voor opvallende visitekaartjes waardoor mensen je niet snel vergeten. Flyers en folders zijn uitstekende middelen om producten en acties onder de aandacht te brengen. Verstuur je brieven of facturen per post? Overweeg dan briefpapier met logo voor meer herkenbaarheid. Via online partijen als https://www.123drukken.nl/ is het eenvoudig om drukwerk te bestellen en ook voor starters betaalbaar.

Website
In het digitale tijdperk is de website vaak het uithangbord van de onderneming. Zeker als jouw potentiële klanten in een grotere regio vindbaar zijn, is een website een handig kanaal om bekendheid en interactie te genereren. Dit vereist wel een website waarop je als bedrijf goed uit de verf komt. Ongetwijfeld zijn er concurrenten met vergelijkbare producten. Zorg daarom dat helder is wat jouw producten inhouden en wat jouw toegevoegde waarde is. Dit in combinatie met een aantrekkelijk logo en een passende huisstijl maakt de kans groter dat men bereid is een volgende stap te zetten. Zorg ook dat er voldoende contactmogelijkheden zijn en test met laagdrempelige acties om leads te genereren, zoals een gratis sample of kostencalculator.

Kortom, zorg er voor dat je als starter direct professioneel voor de dag komt. Dit vergt een kleine investering, maar tegelijkertijd wordt de kans veel groter dat je snel mooie opdrachten binnenhaalt.