Meer diversiteit in communicatie: hoe pakken we dat aan?

Meer diversiteit in communicatie: hoe pakken we dat aan?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
13 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

In communicatie en voorlichting is onder de makers en bedenkers van content diversiteit nog ver te zoeken. En dan heb ik het niet alleen over huidskleur, maar ook over culturele achtergrond, economische en maatschappelijke positie, mindset en opvattingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat contentstrategie in de breedte beter aansluit bij groepen mensen die we graag willen (of zelfs moeten) bereiken, maar waar we zelf soms ver vanaf staan?

De monocultuur van communicatieteams

We lijken allemaal wel uit dezelfde fabriek te komen. Goed opgeleid, welopgevoed, opgegroeid in de middenklasse, vaak aan het bovenste randje daarvan, met vooral witte/blanke kinderen om ons heen op school, en ouders met een tweede huisje of een boot, een -meestal- gekleurde werkster (m/v) of dat alles tegelijk. En met een fijne erfenis in het vooruitzicht – of al geïncasseerd. Dingen waar je, welopgevoed en bescheiden, niet over praat.

Die stille vanzelfsprekendheid vertaalt zich, in mijn ervaring, naar de situatie dat vrijwel alle communicatieteams die ik ontmoet een overweldigende monocultuur uitstralen. Cursisten van kleur zijn in mijn trainingssessies een grote zeldzaamheid.

Klik hier en lees het volledige artikel