Line: nieuw sociaal netwerk uit Japan

Line: nieuw sociaal netwerk uit Japan
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Social Media

Er is een grote kans dat je nog nooit hebt gehoord van Line. Hier in Nederland zijn er dan ook niet veel gebruikers. In thuisland Japan des te meer. Sterker nog, het is het snelst groeiende sociale netwerk in Azië ooit. Het is een mix van Facebook en Whatsapp én het heeft spelletjes en unieke stickers. Gaan we binnenkort massaal Linen met z’n allen?

Wat is Line?
Line is begonnen in de nasleep van de aardbeving die Japan in 2011 teisterde. Alle telecomproviders hadden het toen moeilijk en traditionele communicatiemiddelen als bellen en sms'en waren langere tijd niet mogelijk. Ontwikkelaars van de Japanse tak van de Koreaanse zoekmachine Naver zagen dit als een groot probleem en begonnen snel aan de ontwikkeling van Line.

Op 27 juni 2011 werd het sociale netwerk gelanceerd en nog geen jaar later had het 45 miljoen gebruikers, waarvan 20 miljoen uit Japan. En vorige week bereikte Line zelfs de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers wereldwijd, waarbij moet worden opgetekend dat de meeste nog steeds uit Aziatische landen zoals Japan en Korea komen. Per week zouden er zo'n drie miljoen gebruikers bijkomen.

Gratis sms’en en bellen met Line
Line biedt als sociaal netwerk een dienst die de huidige sociale netwerken nog niet allemaal in die combinatie leveren. Zo werkt het als Whatsapp - via een wifi- of 3G-verbinding kun je gratis tekstberichtjes sturen naar anderen - maar is het óók mogelijk om de app op de computer te gebruiken en vandaar berichtjes te sturen naar contactpersonen!

Via Line kun je niet alleen online tekstberichtjes sturen, je kunt via Wifi of 3G ook gratis bellen naar andere Line-gebruikers. Er is eveneens een timeline waardoor communicatie met een groep mensen mogelijk is. Voor Line heb je (net als bij WhatsApp) een telefoonnummer nodig. Ben je eenmaal geregistreerd als gebruiker, kun je Line ook gebruiken vanachter je pc.

Line & stickers
Waarmee Line zich ook probeert te onderscheiden van andere sociale netwerken is het nadrukkelijke aanwezig zijn van stickers of emoji die je kunt versturen. Aziaten zijn gék op emoji en hier in het westen wordt er ook steeds meer gebruikgemaakt van (steeds grotere) emoticons. Stickers bestaan uit een combinatie van emoticons, en merken en bedrijven - die zich tegen betaling kunnen aanmelden - kunnen hun eigen stickers verkopen of uitdelen. 

En nog iets, gemakswinkel Lawson had in augustus vorig jaar 1,5 miljoen Japanse contacten via Line een kortingscoupon aangeboden en één miljoen mensen had van die aanbieding gebruikgemaakt in de winkel! Line is in Japan dus populair. Wanneer volgt de rest van de wereld?

Download Line in de Google Play Store of in de Apple App Store.