Layar aan de slag met Google Glass

Layar aan de slag met Google Glass
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Technologiebedrijf Layar gaat op zoek naar toepassingen voor de aankomende Google Glass. Printuitgevers kunnen in de toekomst hun titels interactief tot leven brengen op internetbrillen.



Afgelopen november kondigde Raimo van der Klein zijn nieuwe bedrijf GLASSEFFECT aan: een bedrijf dat zich puur op het ontwerp en de ontwikkeling van contextgestuurde diensten voor Google Glass richt.
 Dat de oprichter van moederbedrijf Layar zich nu op toepassingen gaat richten voor de aankomende Google Glass, is daarmee een logische stap. 

Welke vorm deze nieuwe toepassingen zullen krijgen, zal in de loop van de tijd moeten blijken. Allerlei apps gaan er in ieder geval komen. Directeur Quintin Schevernels denkt dat het bedrijf in Nederland de eerste zal zijn met een fulltime Glassontwikkelaar. Eén ontwikkelaar wordt momenteel fulltime vrijgemaakt om zich op het Glassplatform te storten. 

Layar is een bedrijf dat uitgevers hun verhalen, advertenties of hele pagina’s interactief laat maken. De lezer hoeft enkel een app te hebben om die interactieve laag te kunnen bekijken. Daar kunnen aanvullende foto’s en video’s op staan, maar ook verwijzingen naar de sites van adverteerders. Straks wordt die technologie dus tot leven gebracht via de veelbesproken internetbrillen die Google aan het ontwikkelen is. Het klinkt allemaal erg science fiction, maar het schijnt dat we in een paar jaar tijd niet meer de hele dag op een telefoon of tablet scherm kijken maar data via een bril of horloge gaan ontvangen. Layar springt met zijn toepassingen dus snel op die ontwikkeling in. 

De directeur laat business platform Emerce weten dat uitgevers de Layartechnologie internationaal beginnen te omarmen, waarbij Amerika de grootste markt is met een kwart van alle gebruik. In Canada zijn ze nog vooruitstrevender en beginnen de grote titels in de kranten- en tijdschriftenwereld het Nederlandse systeem veelvuldig in te zetten. Maar ook in Jamaica en Guatemala ziet het bedrijf uitgevers aan de slag gaan met de Creator, het systeem waarmee advertenties of hele pagina’s van printtitels interactief worden gemaakt. In totaal maken er volgens Schevernels al 71.000 professionals gebruik van. Het bedrijf brengt binnenkort een nieuwe versie van zijn Creator uit.

Het blad Seventeen van Hearst in Amerika maakt bijvoorbeeld iedere maand zijn hele blad interactief. De lezers, veelal tienermeiden, hoeven enkel met de app van Seventeen een pagina te scannen om pagina’s met kleding of make-up ter inspiratie te knippen naar hun eigen inspiratieboek. Adverteerders verspreiden op die wijze ook digitale coupons.

De cijfers houdt Schevernels voor zich, maar de directeur laat wel weten een duidelijk positieve trend te zien in de snelle ontwikkelingen die hem in staat stelt meer te investeren. Hij laat doorschemeren dat online verkopers van wenskaarten in Layar bijvoorbeeld een aantrekkelijk systeem zien om de papieren post te verrijken met videoboodschappen. Smilez uit Eindhoven is een van de eerste die de augmented reality-technologie daarvoor toepast.