Korte nachtrust? Met deze 6 tips slaap je toch effectief

Korte nachtrust? Met deze 6 tips slaap je toch effectief
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Ontspanning

Een goede nachtrust is essentieel voor je productiviteit. Toch is het niet altijd haalbaar om de aanbevolen 8 uur slaap te halen. Gelukkig gaat het niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit van slaap. Ondernemer Ahmed Safwan zette voor Entrepreneur enkele tips op een rij om ook met minder uren effectief te slapen.

1. Power of the mind

Deze tip komt uit het boek Miracle Morning van auteur Hal Elrod. Het klinkt een beetje new-age, maar de juiste mindset helpt enorm bij een goede nachtrust. Bedenk voordat je gaat slapen 'ik word wakker om [tijd] en dat is meer dan genoeg slaap om effectief mijn dag door te komen.' Je onderbewustzijn overtuigen dat minder uren slaap geen enkel probleem is, brengt je een heel eind.

2. Dut goed of dut niet

Een middagdutje is een effectieve manier om je gefocust door een fikse werkdag (en avond) te loodsen, mits je het goed aanpakt. Dut daarom minder dan 30 minuten of een volledige anderhalfuur, daartussenin of langer is door de zogenoemde remslaap a-productief. Dut bij voorkeur tussen 1 en 3 uur 's middags.

3. Sport geregeld

Probeer een paar uur voor bedtijd intensief te sporten. Wanneer je lichaam is uitgeput, gaat je brein eerder in de diepe slaapfase, dus zelfs tijdens een korte nachtrust heb je meer effect van de uren in dromenland.

4. Slaap alleen

Vertel deze niet tegen je partner: slapen met iemand naast je is funest voor je nachtrust. Uit een studie blijkt dat men tot 50 procent vaker onnodig gestoord wordt tijdens het slapen. Probeer dus waar mogelijk een paar uurtjes alleen te pakken.

Lees het volledige artikel op Sprout.nl

Bron: Sprout.nl