Koop nooit e-mailadressen, maar verzamel ze zelf

Koop nooit e-mailadressen, maar verzamel ze zelf
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Marketing

Als e-mailmarketingbureau adviseren we al onze klanten om zelf e-mailadressen te verzamelen. Sterker nog, mailen op een ingekocht bestand is volgens de Telecomwet verboden. Je bereikt er in de meeste gevallen niets mee. In deze blog laat ik aan de hand van een ervaring van een internationaal trainingsinstituut zien welke gevolgen koude e-mailmarketing heeft. Deze organisatie heeft ons inzicht gegeven in de mailing die ‘koud’ verzonden is naar een ingekocht bestand. Dit om andere organisaties te behoeden voor de gevolgen van koude e-mailmarketing. De resultaten zijn namelijk slecht, zelfs dramatisch, te noemen.

Stel: je hebt nog geen e-mailbestand, maar je wilt wel graag starten met e-mailmarketing. Je hebt namelijk veel te bieden en te vertellen. Je kunt naar beurzen gaan, advertenties plaatsen, kennisdocumenten aanbieden, gratis seminars of webinars geven. Noem maar op. Maar wat is de snelste (maar niet meest effectieve) manier om aan adressen te komen? Gewoon kopen! Alleen wordt er niet nagedacht over de gevolgen.

Kennen wij elkaar?

Het opleidingsinstituut had een e-mailbestand van 50.000 records ingekocht, met leeftijdsklasse als criteria. Er is eerst een test verzonden naar een groep van 5.000 mensen die nog nooit van de organisatie hadden gehoord en er sowieso geen relatie mee hadden. Bij menig (e-mail-) marketeer gaan de nekharen nu al overeind staan. Hoe wil je iets bereiken bij iemand die je nog nooit hebt gesproken, waar je geen relatie mee hebt en waar je niet eens van weet of ze überhaupt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt?

De ESP van deze organisatie zei het volgende over de mailing: “You have a 0.3% click through rate, which is around the average for cold email marketing.” Het kan dan wel een (erg laag!) gemiddelde zijn voor koude marketing, maar ze hebben er niets aan overgehouden (zie de afbeelding). Van de 5.000 records, zijn er 561 gebounced (e-mails die niet aankomen, omdat het adres niet goed gespeld is of de mailbox van de ontvanger volzit). Daarvan hebben 431 de mail geopend. Dat betekent dat 4.107 mensen de mail niet eens hebben bekeken.

Van de 431 opens, zijn er maar 20 unieke doorkliks geweest. Dat betekent een effectiviteit van 0,4 procent. Is dat al de moeite en het geld waard? Natuurlijk niet. Dat had je beter kunnen besteden aan leadgeneratie en klantbehoud. Het kost tijd, energie en wat centen om relaties op te bouwen. Maar als je dit goed doet, heb je ze voor altijd aan jouw zijde. En dat is het zeker waard!

Conclusie

Koop nooit e-mailadressen. En al helemaal niet om ‘snel’ reclame te maken. Dit zijn de belangrijkste nadelen:

  1. Het kost veel geld
  2. Het levert weinig tot niets op, geen ROI
  3. Het schaadt je imago

Hoe moet het wel?

Het is nu wel duidelijk dat je zelf, en volgens de wetgeving, e-mailadressen moet verzamelen. Er zijn talloze manieren om je e-mail bestand te vergroten. Ik geef je alvast wat tips:

  • Archiveer je nieuwsbrief online; met de archieflink van een verzonden nieuwsbrief kun je de mailing online laten zien. De potentiële nieuwsbriefabonnee ziet gelijk of de inhoud interessant is. Dit maakt de kans op inschrijven groter. Daarnaast verlaagt het de kans op uitschrijvers. Ze weten immers wat ze ongeveer kunnen verwachten na het zien van een reeds verzonden nieuwsbrief.
  • Promoot je nieuwsbrief in je e-mail handtekening; zorg ervoor dat er een link wordt opgenomen in de handtekening van elke medewerker richting het inschrijfformulier van de nieuwsbrief.
  • Promoot je nieuwsbrief op sociale media; geef een paar dagen voor verzending op sociale media aan dat je nieuwsbrief binnenkort wordt verzonden. Vraag of je volgers deze nieuwsbrief willen ontvangen en plaats een link naar de inschrijfpagina.
  • Elk contactmoment kan een e-mailadres opleveren; zorg ervoor dat je verkopers, service medewerkers, technische dienst (of welke afdeling dan ook) vragen of je relaties de nieuwsbrief willen ontvangen.
  • Gebruik seminars of andere evenementen; een seminar of beurs is een uitstekend contactmoment. Nadat je een gesprek bent aangegaan, kun je vragen of ze op de hoogte willen blijven over alles omtrent jouw organisatie en vakgebied. Vraag het visitekaartje, maak een inschrijfformulier of voer het direct in op de computer.
  • Doe een direct mailactie; een goedkope oplossing is het versturen van briefkaarten. Stuur je klanten een kaartje met de vraag of ze interesse hebben in je nieuwsbrief. Voorzie de kaart van het adres van je website en de locatie van het inschrijfformulier. Let er op dat je een verkorte url aanmaakt en gebruikt, bijvoorbeeld: bedrijf.nl/nieuwsbrief.

Bron: Customer Talk /  Tatiana Bekker