Kleuren en karakters: stel het ultieme team samen

Kleuren en karakters: stel het ultieme team samen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Erger jij je dood aan die collega die constant het hoogste woord heeft? Of juist aan die types die alleen maar observeren en nauwelijks iets zeggen? Waarom heeft de één genoeg aan een half woord en lijkt de ander het maar niet te willen begrijpen? Een veelgebruikte methode die inzicht geeft in gedrag, is de indeling van gedragsstijlen met kleuren: de IPU-profielanalyse of DISC-methode.

Ons eigen gedrag vinden we volkomen logisch. Toch kan het gedrag van een ander verbazing, onbegrip of zelfs irritatie opwekken. In zijn boek Omringd door idioten (aff.) geeft Thomas Erikson tips om de DISC-kleurenmethode toe te passen, zodat je beter leert communiceren met collega’s, vrienden en familie. DISC staat voor Dominant (rood), Inspirerend (geel), Stabiliteit (groen) en Correct (of Consciëntieus, blauw).

De ontvanger bepaalt

In alle communicatie is de ontvanger bepalend, legt Erikson uit. We hebben allemaal onze referentiekaders, vooroordelen en vooropgezette ideeën. Die filteren alles wat we horen. Wat uiteindelijk overblijft als je iets tegen iemand hebt gezegd, is de opgevatte boodschap. Je kunt niets veranderen aan de manier waarop de ontvanger functioneert. Door je aan te passen aan de manier waarop andere mensen behandeld willen worden, maak je je communicatie effectiever. De ontvanger kan zijn energie besteden aan het begrijpen en hoeft niet bewust of onbewust op jouw manier van communiceren te reageren.

Klik hier en lees het volledige artikel